"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Valgkamp på nettet

31. maj 2019 - Artikel - af Kirsten Valeur

En væsentlig del af valgkampene, først til Europa-Parlamentsvalget og nu til folketingsvalget, foregår på nettet, hvor de sociale medier er vigtige platforme for kandidaterne. I den demokratiske proces er det derfor vigtigt, at kandidaterne kan komme til orde på platformene.

CDU vil forhindre kritik på YouTube

Ved det nyligt overståede Europa-Parlamentsvalg gik Tysklands to store regeringspartier CDU/CSU og SPD kraftigt tilbage, idet CDU/CSU gik fra 35% i 2014 til 21%, og SPD gik fra 27% til 16%. De Grønne fordoblede derimod deres tilslutning og gik fra 11% til 21%, hvorved de overhalede SPD og bliver Tysklands næststørste parti ved Europa-Parlamentsvalget.

CDU's partileder Annegret Kramp-Karrenbauer (AKK), der i december 2018 afløste Angela Merkel, overvejer efter partiets historiske nederlag at regulere meningstilkendegivelser på internetfora forud for parlamentsvalg.

Det skyldes den populære 26-årige youtuber Rezo, der har knap 900.000 abonnenter på sin YouTube-kanal om underholdning og musikvideoer. En uge før valget lagde han en video ud, der kritiserer CDU og Angela Merkel for at ødelægge planeten med klimakrise, øget ulighed, krigsdeltagelse m.v.

Videoen er blevet vist mere end 16,6 mio. gange – heraf cirka 10 mio. gange inden valget. Han opfordrer i videoen til boykot  af regeringspartierne ved valget. Fredag den 24. maj blev Rezo i en video bakket op af 93 youtubere, der frarådede, at man stemte på regeringspartierne og AfD på grund af deres klimapolitik. Denne video har haft 3,6 mio. visninger.

Valgets udfald, med tilbagegang for regeringspartierne og fremgang for De Grønne, kan sammenholdt med de to videoers store udbredelse tyde på, at videoerne muligvis har påvirket vælgerne i retning af at stemme på De Grønne. De etablerede institutioner er bekymrede over denne mobilisering. Kramp-Karrenbauer gav efter valget udtryk for, at man må se på, "hvilke regler, der gælder på det analoge område, og hvilke regler, der også gælder på det digitale område." CDU må ifølge partilederen finde en måde at håndtere "asymmetrisk valgkampsmobilisering" på.

Flere kritiske røster mener, at hun vil indføre censur og dybest set ikke forstår internettet. FDP's partileder Christian Lindner er målløs, politisk rådgiver Michael Spreng mener, at CDU har et "AKK-problem", og Die Linke i Forbundsdagen kræver hendes øjeblikkelige fratræden. Der spekuleres på, hvordan CDU mere konkret ønsker at udmønte Kramp-Karrenbauers betragtninger i lovgivningsarbejde fremfor at møde sin modstander med argumenter i en åben debat.

Annegret Kramp-Karrenbauers partifælle i Europa-Parlamentet Axel Voss er talsmand for EU's lovforslag om ophavsret på det digitale indre marked – artikel 13 omhandlende installering af upload-filtre, der på forhånd kan opfange ophavsretligt beskyttet materiale, som brugere lægger op. Axel Voss overvejer muligheden for helt at forbyde YouTube i EU: "De har skabt en forretningsmodel baseret på andre menneskers ophavsrettigheder – på ophavsretligt beskyttede værker. Hvis platformens intention er at give folk adgang til ophavsretligt beskyttede værker, så må vi overveje, hvorvidt en sådan forretning bør eksistere.

Islamkritisk EU-kandidat blev stækket på nettet

Mens det lykkedes tyske klimafortalere at få en solid platform forud for Europa-Parlamentsvalget, så det anderledes ud for den engelske  EU-kandidat Tommy Robinson.

Tommy Robinson stillede op som uafhængig kandidat i Nordvestengland men blev ikke valgt ind. Han blev modarbejdet på flere fronter. Han blev blokeret fra YouTube, Facebook og Twitter, hvorfra han ellers tidligere var nået ud til omkring to millioner følgere. På Facebook alene havde han haft næsten en million følgere, og han var den trediestørste facebookprofil i Storbritannien.

Ved at blive afskåret fra disse platforme havde han svært ved at mobilisere sine mange tilhængere og hverve nye støtter. Også hans indsamling af kampagnemidler på nettet blev ramt: Tech-giganten Stripe afbrød deres betalingsservice midt under valgkampen, hvorefter folk ikke længere kunne donere penge. Mediedækningen af hans valgkampagne var stærkt fordrejet, idet man konsekvent søger at fremstille ham i et negativt lys.

Udover chikane rettet mod Tommy Robinson på internettet blev han også chikaneret på anden vis under valgkampen. Postvæsenet nægtede at uddele hans valgmateriale. Retsvæsenet fortsatte retsforfølgelsen af ham midt under valgkampen. Politiet eskorterede muslimske voldsbøller hen til Tommy Robinsons fredelige valgmøde og så igennem fingre med deres vold.

Islamkritisk folketingskandidats udelukkelse fra Facebook

Forud for folketingsvalget i Danmark føres der blandt andet valgkamp på Facebook, da kandidaterne her når direkte ud til deres potentielle vælgere. Det er derfor en alvorlig svækkelse at blive blokeret af Facebook, hvilket flere islamkritikere har været ude for. Nye Borgerliges spidskandidat i Vestjyllands Storkreds Nick Mogensen blev den 19. maj blokeret fra Facebook i 30 dage – indbefattet valgkampens sidste to en halv uge. Årsagen skulle være, at han i et opslag anvendte ordet 'oikofobi' (had til egen kultur). Nick Mogensen oprettede en ny profil, men den blev slettet, og nu er alle hans messenger beskeder også væk. Det har ikke været muligt at få en forklaring fra Facebook.

 

Artiklen har været bragt i 24Nyt

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg