Hudfarvefiksering
En dag, hvor biler, træer og bygninger var indhyllet i en hvid dis, der lagde sig som en kunstig oplysning i en teaterkulisse, skulle jeg modtage en kvindelig dansk patient. Med mig på stuen havde jeg diverse apparaturer, som jeg skulle bruge, og havde derfor hænderne fulde.
Knap havde jeg lagt instrumenterne fra mig og hilst på min patient, før hun omfavnede mig. Et kort øjeblik lå mit hoved begravet mellem hendes store bryster, mens jeg høfligt forsøgte at befri det.
Jeg troede, at det var én, der kendte mig, men forklaringen på kvindens begejstring blev tydelig, da hun sagde: ”Hvor er jeg bare glad for, det er dig!” og forsatte: ”Min mand er neger som dig”, som om det var det meste naturlige i verden. Herefter gav hun mig et ordentligt smækkys på kinden.
På hendes natbord lå et indrammet fotografi af hendes kulsorte mand og to mulatbørn, som hun viste mig. Helt paf og slået ud af kurs forsøgte jeg så godt, jeg kunne, at koncentrere mig om det, jeg skulle. Men det var ikke nemt. Min hudfarve var åbenbart så interessant, at min patient glemte alt om hendes galopperende hjerte og ondt i brystet - grunden til hendes akutte indlæggelse. Da jeg troede det ikke kunne blive mere pinligt, udbrød hun:
”Mørke mænd og kvinder er bare så meget flottere og sjovere” og pegede på sin vinterblege, venstre hånd: ”Danskerne er blege og kedelige.” Endnu engang lød det:
”Ihh, hvor er jeg bare glad for, det er dig”.
Kvinden lignede mest af alt en lille pige, som havde fået en flot gave af sin far.
De xenofile
Ovennævnte oplevelse er desværre ikke enestående. Desværre, fordi det aldrig er rart at få påklistret en masse positive egenskaber pga. ens hudfarve, men alligevel spændende, fordi jeg tit har tænkt på, hvad det egentlig skyldes, at jeg finder det pinligt og frustrerende at møde mennesker, der er halleluja-glade, når de møder mig, fordi jeg ser ud, som jeg gør, og har den baggrund, jeg nu engang har.
Derfor var det befriende at læse om begrebet xenofili – overdreven dyrkelse af det fremmede – i Jens-Martin Eriksen og Frederik Stjernfelts bog Adskillelsens Politik.
Det var rart at vide, at fænomenet, som jeg har stødt på utallige gange, har et navn, og at der rent faktisk er forskere, som har beskæftiget sig med det. Jeg troede ellers jeg var ved at lide af paranoia. Guderne må vide hvor alene, jeg har følt mig med mine oplevelser.
De ”fremmedelskende”, jeg har mødt, kan inddeles i to kategorier.
Den første gruppe er dem, der bare synes, fremmed mad, musik osv. er spændende og eksotisk, og som ikke tænker mere over det.
Den anden gruppe er dem, der mener, at jeg - og andre med anderledes baggrund - helst ikke må miste vores kulturer. Derfor ser de mig ubevidst som repræsentant for min kultur, og ikke som et individ, der kan udvikle sig og tage andre normer og værdier til sig end dem, jeg er opdraget til. Den sidstnævnte gruppe har også en mening om, hvilken avis jeg må læse, og hvilket politisk parti jeg bør melde mig ind i.
”Leverpostejsneger”
Et eksempel på den sidste gruppe: Jeg stødte på en fyr på en bøssecafé i indre København en dag, hvor solen bagte og himmelen var blå. Jeg sad alene, nippede til et skummende glas øl og læste i Jyllands-Posten, da den pågældende satte sig ned ved mit bord og spurgte mig, hvorfor jeg læste den ”nationalkonservative” avis.
Derudover fik jeg en lektion i, hvilke aviser, politikere og tv-stationer, der ikke var positivt stemt over for de fremmede.
Eftersom jeg ikke var enig i alt det vrøvl, der strømmende ud af hans mund, bad jeg ham om at lade mig være i fred, og da han rejste sig, sagde han, at han aldrig havde mødt en ”leverpostej-neger” som mig.
Da irritationen havde lagt sig, kunne jeg ikke lade være med at grine, for jeg elsker leverpostej med en lille rødbede oven på. Det var ikke et øgenavn, jeg havde hørt før, men jeg var ikke i tvivl om, hvad det betød.
Beslægtet med xenofobi
Mens xenofobi – overdreven angst for fremmede – er almen kendt på vores breddegrader, og kan få de fleste op af stolen, er begrebet xenofili stort set ukendt. Ifølge Eriksen og Stjernfelt er xenofobi og xenofili beslægtede, ja er faktisk to sider af samme sag. Den fremmede er enten en trussel, der skal jages væk, eller en, der skal elskes og forsvares.
Jeg kunne ikke være mere enig. Paradoksalt nok minder den nedværdigende fornemmelse, jeg får af de oplevelser, jeg lige har berettet om, om det, jeg oplever, når nogen håner mig på grund af min hudfarve.
De fleste mennesker i Danmark er enige om, at racisme er modbydeligt og skadeligt for integrationen, men hvad de fleste ikke tænker på er, at overdreven dyrkelse af det fremmede også kan have en skadelig virkning på integration – eller assimilation for sags skyld – skønt det umiddelbart virker sympatisk.
Nyttige xenofile idioter
Endnu et eksempel: Da jeg studerede, boede jeg på et kollegium sammen med en i mine øjne xenofil pige.
En dag mens vi nød en kop te og så tv i vores fælles dagligstue fortalte hun mig, at hun var vild med min accent, og at jeg for Guds skyld ikke måtte miste den. Jeg skulle helst ikke komme til at lyde som en dansker; det ville fjerne det autentiske i mig, mente hun, og dermed ville jeg komme til at lyde en smule kedelig.
Tag den, Ahmed.
Det var et slag i solar plexus på mig. For var der noget, jeg på det tidspunkt gerne ville, var det at lære dansk så hurtigt som muligt – og helst perfekt.
Som barn drømte jeg om at blive set og omfavnet, som jeg var. Det var ikke nemt i et muslimsk hjem, hvor halal (hvad der er tilladt) og haram (hvad der er forbudt) var noget, man skulle lære lige så snart, man kunne tale. Der var ikke plads til at være anderledes og afvige fra normen.
Derfor var det sidste, jeg forestillede mig, da jeg begyndte at assimilere mig, at jeg skulle møde velmenende mennesker med pæredansk baggrund, som advarede mig om, at jeg var ved at ændre mig i forhold til det, jeg kom fra.
Næsten på samme måde som min muslimske familie gjorde. For eksempel var en af mine danske bekendte ved at knække sammen af grin, da han en dag åbnede mit køleskab, der bugnede af forskellige slags pålæg. Først hørt jeg fnisen, og derefter som forklaring på morskaben:
”Hvilken slags muslim er du, Ahmed? Du er altså mærkelig … hvilken muslim har baconpålæg i sit køleskab?”
Den skyldfølelse og skamfuldhed, som jeg har kæmpet imod i mange år, blevet atter vakt til live. Uden at være klar over det minder de fremmedelskende om de fromme muslimer som tit forarges over, at jeg ikke overholder de islamiske regler.
F. eks. islamisten, jeg mødte i toget for nylig. Jeg havde netop sat mig og åbnet en dåseøl, da han fik øje på mig. Han tog sin lille søn i hånden og stillede sig foran mig. Og så fik jeg lektion i, hvor jeg vil ende, når jeg engang ånder ud.
Han tænkte sikkert på Allahs ord: ”De som benægter vores åbenbaring skal brænde i ild. Så snart deres hud er blevet fortæret, vil vi give dem ny hud, så de virkelig kan få pinen at føle.” Koranen sura 4/56.
De fremmedelskende kommer ubevidst kommer til lege nyttige idioter for den slags fromme muslimer.
Ahmed Mohamud er sygeplejerske og næstformand i Trykkefrihedsselskabet. Han kom til Danmark fra Somalia i 1997.
Kommentarer
Tåkrummende xenofili
17. January 2011 - Martin Smith
Xenofili virker, ikke bare pinligt på ofret, men for alle fornuftigt tænkende mennesker der bevidner dette. At se en krypende xenofil, der siger tak mere end 10 gange når han/hun bliver ekspedieret af en eksotisk udsende person, er dybt skrækkelig oplevelse for andre kunder. Jeg har oplevet det en del gange og har observeret reaktioner fra totalt ligegyldighed til stærkt ubehag hos den udsatte. Jeg kan dog ikke huske at have set en positiv reaktion.
Om "neger" og de sorte!
17. January 2011 - Allan Hansen
Det er nok de færreste, der ved hvordan ordet neger er opstået. Så det kunne vi passende starte med, at få på plads. Ordet neger opstod i forbindelse med den spanske og portugisiske slavehandel - på både spansk og portugisisk betyder - negra - sort, der er altså tale om en farve og som sådan var der ikke tale om noget nedsættende! Som gammel musiker står jeg i stor gæld til de sorte musikker - listen er meget lang så den hopper vi over. Jeg har selv haft to meget smukke kærster - den ene fra Brasilien den anden fra Jamaica. Sorte mennesker er smukke. P.S Når jeg så har sagt det, så kom jeg til, at zappe ind på en billig B film for nogen tid siden. stort set alle de medvirkende var sorte - der gik ikke to minutter uden de kaldte hinanden for neger-ass negerboy etc. spørgsmålet bliver nu, om en neger må kalde en neger for en neger - underforstået SORT. Link til den islamiske slavehandel - verdens stårste slavehandel http://www.youtube.com/watch?v=wsaPQ8jOqGo http://www.youtube.com/watch?v=5yaVcKAWccU&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=N8r9n7_oy2c&feature=related Mvh. Allan Hansen.
Intressant
17. January 2011 - Kenneth Karlsson
Intressant, och bra skrivet. Och när jag tänker efter har vänstern i Sverige varit xenofilisk ända sedan Vietnamkrigets dagar. Allt som kommit utifrån (förutom det som kom från USA) har varit mer spännande och naturligare och bättre än vår egen kultur och vårt eget språk.
Tja hvis bare majoriteten .....
17. January 2011 - Jan S Schiermacher
Lød lige som du Ahmet ja så var der sgu ingen problemer med islam i verden ;-) Men lur mig om ikke de "hellige" ,der mener enhver kritik af islam og store dele af muslimernes opførsel er lig med rendyrket racismen ja vel nærmest en slags nynazisme ,ikke også vil prøve at påhæfte dig alskens ævl for at hindre din pointe,at det for langt de fleste af os "racistiske" danskere intet har med folks hudfarver at gøre, kun opførslen ! Så giv os flere som du Ahmet, flere som har mod til at tale den levevis som islam vil pådutte os alle imod, du har min største respekt for det store mod du udviser. Mvh
Du fik mig næsten til at.....
17. January 2011 - Hans Erling Jensen
...omfavne dig, fordi klummen er så god. Og det havde jo i så fald været en positiv årsag. Tak for den Ahmed. Den tilførte mig ny viden på et meget fint sæt!
Mit navn.
17. January 2011 - Michael Unnna
jeg var engang på et kursus, hvor vi var en del orginaler, som ud fra præsenentationen skulle fortælle om vores baggrund. En velmendede svagt formynderisk pædagog (sikkert multikulti) skulle lige fremhæve mit efternavn efter at jeg havde præsenteret mig (jeg er blåøjet blond).-Det der navn unna...det er jo heller ikke dansk vel???-nej (svarede jeg) det er finsk,...min far kommer fra tyskland-...det morede vi os en del over.ligesom så meget andet. En anden gang skulle jeg på min arbejdsplads diskutere med en medarbejder, som politisk nok var uenig med mig, og ud fra sine (selvfrelste)meninger sikkert ville kalde mig for racist (jeg gætter på han var Venstreorienteret kulturradikal). Han fremhævede forsigtigt "selvfølgelig har vi ytringsfrihed, men hvis man foreksembel tager sådan et ord som neeger eller nigger, så er det jo ikke noget man kan sige lyder godt fordi det jo er brugt nedværdigende." "Ja men sjovt nok så så har jeg ofte hørt ordet brugt i en amerikansk sammenhæng." "ja det er trist." indskød han. "Jo men der hvor ordet -nigger- mest er brugt er blandt sorte rappere (gangstarap)" "Nååh jo, men det er jo også noget helt andet." indskød han ligeså hurtigt. "Hvorfor er det det?" spurgte jeg. Her mener jeg han mentalt var fanget i en fælde. Hvide må ikke bruge ordet -nigger-,men sorte må godt??? paradokset må vel kaldes tilladt racisme. Han trak på skulderen, sikkert fordi han ikke vidste hvad han skulle svare. For ham var det bare iorden.(Det skal siges at en del kvinder og andre har advaret imod det fønomen, fordi de mener det er en kvindeundertrykkende subkultur i rapmiljøet. For de ældre finkulturelle (som oftest ligesom jeg ikke længere gider at følge med)vil jeg fremhæve at -rap- er rytmisk digt foredrag med muzakbaggrundsstøj oftest fra tidligere mere melodiøse kunstnere. Tidligere oftest pressenteret i lettere overdrevent egocentreret udgave, men dog også med en vis selvironi, som heldigvis har indskrevet sig i genren.
Slaver.
17. January 2011 - Allan Hansen
De første mennesker var sorte mennesker! Så i den forstan, er vi jo, alle "neger,,. Læs: Adam, Eva og Lucy - Biologi eller vaner? af Antropologen Inge Damm 1997. Det er nok kun de færreste, der nogensinde har set denne video? Black slaves for the Middle east. A legacy of slavery. http://www.youtube.com/watch?v=8zM_MzkLKPY Mennesket er mennesket værste fjende. Lad mig slutte med Orwell´s berømte slogan: "Alle dyr er lige, men nogle dyr er mere lige end andre,, Mvh Allan Hansen.
Allan, i all välmening
17. January 2011 - Kenneth Karlsson
Allan Hansen själv gör ett litet xenofilistiskt glädjeskutt, kanske omedvetet när han skriver så här: "Jeg har selv haft to meget smukke kærster - den ene fra Brasilien den anden fra Jamaica. Sorte mennesker er smukke."
Klodens nulevende befolkning er een race.
18. January 2011 - Karsten Normann Larsen
Tak Ahmed, for god klumme, der peger på noget grundliggende i den menneskelige natur/adfærd. Vi nulevende mennesker er biologisk set samme race. (Neanderthaler-menneskene uddøde eller blandede sig med os for 30-40.000 år siden). Og "race" er en biologisk term, der ingen betydning har i andre sammenhænge end netop i biologien. Mennesker er een race uanset vores udseende, der jo er tilpasset koldt eller varmt klima. At bruge "race" om sorte eller hvide mennesker er lingvistisk vrøvl. Endnu mere vrøvlet er det at betegne andre, der ikke kan lide ens egen indlærte overtro eller kultur som "racist". Alle mennesker er neuropsykologisk programmeret på samme måde. Ethvert menneske følger ethvert dyr med øjnene (jagt eller flugt?). Ethvert menneske vurderer et nyt menneske. Først på udseende (ydre træk kan fortælle om oprindelse), men af afgørende betydning: er han/hun en af vore? Vores neuropsykologiske programmering/adfærd er primært udviklet i stenalderens små stammesamfund 1 million år eller mere. Men de sidste 5-10.000 år har vi lavet store samfund af mennesker, hvor de enkelte ikke kender hinanden, vi har lavet kulturer. Race-begrebet dukkede op i 16-1700 tallet. I krig finder vi igen vores stenalder-moral frem. Men ellers bevæger vi os (nødvendigvis)frem mod en global civilisering, hvor vi gøres åbne overfor andre kulturer. Undtagelsen, der bekræfter reglen, er den islamiske kultur, der hænger fast i en overtroskultur.
Tak til Ahmed og Sappho
18. January 2011 - Jørgen Abrahamsen
Blot en tak for på fornøjelig vis at være blevet belært om, at begrebet xenofili eksisterer. Din beskrivelse af hvorledes xenofili praktiseres er god læsning. Jeg læste også Ibn Warraq's redegørelse for Pakistans politiske udvikling, men vil gerne gøre Sappho opmærksom på, at hans udtalelse om at det er folket der, - drevet af mullah'erne - ønsker en muslimsk stat ikke er vel underbygget. Som udsendt til Pakistan observerede og analyserede jeg gennem en årrække valgene til parlamentet såvel som provinsvalgene. De blev i det væsentlige forsvarligt gennemført og det lykkedes aldrig Mullah'erne at få mere end ca.5% af stemmerne. Men de store politiske partier var bestandig meget eftergivende overfor ekstremisterne. Hvorfor, illustreres meget godt af Ibn Warraq. Mvh. Jørgen
jeg en racist!
18. January 2011 - Allan Hansen
Nu vil jeg også snart være racist. Problemet er så lige, at jeg ikke kan komme i tanke om nogen race, som jeg har noget i mod! Det skulle da lige være den Socialdemokratiske "race,,. I dag rubriceres alle, som ikke stemmer på socialdemokraterne, SF og El per. automatik, som racister. dvs. at vi skal indrette nogle store arbejdslejer hvor man kan spærre halvdelen af den danske befolkning inde for livstid. I dag har ordet racist udviklet sig til det rene vrøvle ord, som bruges i flæng, om alt lige fra bageopskrifter til undertøj - racistisk undertøj forstås. Sandheden er jo, at ordet racist i dag bruges som politisk "racisme,, for at lukke kæftten på sine plitiske modstander. Hvis det stod til EU. syndikatet så var Dansk Folkeparti forbudt i Danmark. ”I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it”. Med denne sætning knæsatte den franske filosof Voltaire (1694 - 1778) det, som er den vestlige verdens vigtigste princip: nemlig ytringsfriheden! Hvorfor er den det? Det er den, fordi ytringsfriheden er moder til al frihed. For hvis man fjerner den, er der reelt ingen frihed tilbage! – kun skinfrihed! (..) Underforstået: den dag mennesker ikke længere taler sammen om de ting, der optager dem endsige det, der bekymrer dem i det daglige, så ophører vi med at være mennesker endsige frie mennesker. Det faktum, at nogen har gjort sig selv til herre over, hvad andre mennesker må tænke og sige, er en tragedie! Med George Orwell (1903-50) bliver tingene skåret ud i pap ” Frihed er retten til at fortælle folk ting, de ikke har lyst til at høre”. Underforstået: det at sige noget om nogle eller noget alene med det formål at fornærme nogen er uhæderlig! Men det at have en mening om noget – og at give udtryk for denne mening er en ganske anden sag. Ex muslim doktor Wafa Sultan har i sin bog " A God who hates,,2009 omhyggeligt beskrevet den omfattende sex misbrug af små piger og drenge, som finder sted i den muslimske verden. Wafa Sultan er en god ven af Lars Hedegaard og Geerts Wilders, se: youtube. Hver gang jeg ringer til politiet for, at anmelde mig selv for racisme griner de af mig med sætningen " that man is crazy - but in the nice way. Ak ja, hvad gør man så? Den farver nye verden.