Mere plads til religiøse argumenter
I Deadlines særlige søndagssektion den 24. oktober havde Jes Stein Petersen inviteret Ole Wæver og Frederik Stjernfelt i studiet. De to professorer skulle diskutere forholdet mellem religion og politik. Nærmere bestemt drejede diskussionen sig om, hvorvidt vi bør kræve en sekularisering af det politiske. De to debattører var både uenige om, hvorledes dette krav skal forstås, og om hvorvidt det er fornuftigt og bør opretholdes. Ole Wæver mener grundlæggende, at kravet opfattes forskelligt i forskellige lande, og at det i den danske debat først og fremmest indebærer, at vi ikke bør bruge religiøse argumenter i politik. Det vil sige, at man ikke bør begrunde lovforslag, der skal gælde for alle uanset religion, på sin religion. Og han forkaster dette krav af to grunde. For det første rent principielt. Han mener, at man dybest set slet ikke kan adskille religiøse argumenter fra ikke-religiøse eller rationelle argumenter, fordi alle argumenter efter hans opfattelse i sidste instans må hvile på tro. For det andet forkaster han kravet af diplomatiske grunde. Ifølge Wæver skal vi give mere plads til religiøse argumenter i politik af hensyn til den ikke-vestlige verden, som skræmmes af vor sekularisering af det politiske. Her kan vi umiddelbart sige, at hvis den første grund er sand, så er den anden overflødig. For vi behøver ikke et hensyn til fremmede magters følelser for at have grund til at frigøre os fra et selvbedrag.
Stjernfelts forsvar for sekularismen
I modsætning til Wæver mener Stjernfelt, at det centrale krav i sekularismen bør opretholdes, og at det hører med til ”arvesølvet”, som vi ikke kan opgive uden at svigte os selv. Men han forstår dette krav anderledes end Wæver. For Stjernfelt er der tale om, at det politiske magtapparat ikke bør basere sig på en særlig religion, men skal være religiøst neutral. Og det medfører så også, at majoritetsreligionen ikke må sætte sig på statsmagten. Derfor ser Stjernfelt sekularismen som en fordel for minoritetsreligioner, fordi den sikrer deres frihed, i og med at den sikrer, at statsmagten holdes fri af majoritetsreligionen. Men når det er sagt, så mener Stjernfelt ikke, at der er grund til yderligere at kræve, at religiøse argumenter bør udelukkes fra den demokratiske debat. For ham at se går et sådant krav ud over, hvad kravet om en sekularisering af statsmagten indebærer. Modsætningen er således klar nok. På den ene side står Wæver, for hvem det, at man ophæver modstanden mod religiøse argumenter i politik, betyder, at man går imod sekulariseringen af det politiske; og det ser han som et fremskridt, fordi han mener, at selve kravet om denne sekularisering hviler på et intellektuelt bedrag. På den anden side står Stjernfelt, for hvem det er vigtigt at fastholde sekulariseringen af det politiske magtapparat, fordi det er til gavn for mindretalsreligionerne, men som til gengæld ikke ser nogen grund til at kræve, at man ikke bør bruge religiøst baserede argumenter i den demokratiske debat om, hvorledes lovgivningen bør være.
Argumenterne undergraver sig selv
Hvem har ret i den konflikt? Det kan vi først afgøre, når vi har undersøgt de to standpunkter nærmere for at finde ud af, om de er holdbare. Hvis vi begynder med Wævers påstand om, at man ikke kan skelne mellem religiøse og ikke-religiøse argumenter, så betyder den, at hans egne argumenter heller ikke kan skelnes fra religiøse argumenter. De har altså ingen særlig rationel forpligtelse, fordi de også selv blot udtrykker en tro blandt andre. Således undergraver Wævers argumentation den universelle forpligtelse i hans egen argumentation imod sekularismen; og således undergraver den også selve muligheden for, at der overhovedet kan gives en rationelt forpligtende begrundelse for noget politisk ideal – og altså også for det demokratiske ideal. Det er ikke umiddelbart nogen betryggende konsekvens. Er Stjernfelts standpunkt så bedre? Det kræver, at statsmagten skal være sekulær, men det accepterer, at man bruger religiøse argumenter i den demokratiske debat om lovgivningen. Hvis man imidlertid accepterer, at man bruger religiøse argumenter i denne debat, hvorledes skal man så kunne undgå, at flertallet ikke også bruger religiøse argumenter – og at flertallet, hvis det har en fælles religion, bruger denne religion til at begrunde lovgivningen i samfundet. Og så får man ikke nogen adskillelse mellem statsmagt og religion. Stjernfelts accept af religiøse argumenter i den demokratiske debat kan således undergrave hans eget krav om, at statsmagten bør være sekulær. Han mangler i sin politiske filosofi et værn for den sekulære statsmagt. Vi kan altså konstatere, at både Wævers og Stjernfelts standpunkt står i fare for at undergrave sig selv. Der er ingen af dem, som giver en rationelt holdbar argumentation for demokratiet og religionsfriheden som universelt forpligtende politiske idealer. Hvis vi skal forsøge at give en sådan rationelt holdbar argumentation, så må vi gå en helt tredje vej.
Demokratiet hviler på en rationel bestræbelse
Det grundlæggende politiske spørgsmål er, hvem der skal have ret til at tage de politiske beslutninger og bestemme, hvorledes lovene i samfundet skal være. Og en elementær politisk-filosofisk indsigt er, at vi ikke rent principielt kan begrunde, at nogen har særlig ret til at tage disse beslutninger. Det vil sige, at vi rent principielt bør gå ud fra, at alle bør have lige ret, og at der altså bør være politisk ligeværdighed. Dette indebærer yderligere, at ingen bør have ret til at bestemme, hvad andre skal tro eller mene. Man skal lære at følge en rationel argumentation, men bør så i øvrigt have ånds- og religionsfrihed. Religionsfriheden indebærer, at man ikke bør være underlagt en lovgivning, som er begrundet i en religion, som man ikke tror på. Men skal et demokrati kunne opretholde en sådan religionsfrihed, så skal den enkelte borger så vidt muligt forstå, at han ikke bør bruge sin politiske indflydelse til at tvinge andre ind under sin religion. Og derfor bør den enkelte også forstå, at han ikke bør bruge sin religion til at argumentere for, hvorledes den lovgivning, som skal gælde for alle uanset religion, fordi han i modsat fald er på vej til at krænke andres religionsfrihed. Kort sagt, så skal den enkelte demokratiske borger betale for sin egen religionsfrihed mod til gengæld at adskille sin politiske forpligtelse (til at opretholde den politiske ligeværdighed for alle uanset religion) fra sin religiøse forpligtelse (hvad den så end indebærer). Kun således kan en demokratisk orden med religionsfrihed fungere konsistent. Det er dette alternativ, som bør sættes op imod både Wæver og Stjernfelt. Imod Wæver hævder jeg, at den demokratiske samfundsorden med dens krav om religionsfrihed hviler på en rationel – og altså ikke-religiøs – bestræbelse. Selve denne samfundsorden forudsætter, at man kan og bør skelne mellem rationelt og religiøst baserede argumenter. Ganske som vi gør, når vi mener, at fysisk kosmologi og biologisk evolutionsteori bør have en anden placering i skoleundervisningen end alle mulige religiøse skabelsesberetninger. Imod Stjernfelt hævder jeg, at man helt elementært bør opdrage de demokratiske borgere til, at de ikke bør bruge religiøse argumenter i den demokratiske argumentation, hvis man fortsat vil være sikker på at kunne opretholde sekulariseringen af statsapparatet. Hvis mindretallet ikke lærer, at man ikke bør bruge religiøse argumenter i politik, mens det er mindretal, hvorledes skal det så forstå det, såfremt det bliver flertal? På dette sted bør det så også stå helt klart, at Wæver svigter den rationelle forpligtelse, som er demokratiets inderste kraft, når han foreslår, at vi i vor demokratiske debat bør renoncere på kravet om sekularisering af det politiske for at tækkes religiøse stemninger i den ikke-vestlige verden, som væmmes ved denne sekularisering. Her bør vi lige så lidt give køb, som vi bør give køb på den videnskabelige kosmologi og evolutionsteori for at tækkes eventuelle religiøse autoriteter, som skulle føle afsky ved disse erkendelser.
Kai Sørlander er filosof og forfatter og medstifter af Trykkefrihedsselskabet
Kommentarer
3. januar 2011 - Allan Hansen
Sam Harris værk hviler på en flere tusind års europæisk filosofisk tradition og burde være en grundbog for fremtidens etik, samfunds udformning og samfunds -forståelse. Det værste i os ( det regulære selvbedrag) er blevet hævet over al kritik, mens det bedste i os ( fornuften og den intellektuelle redelighed) skal skjules for ikke at støde nogen. Vi må spørge os selv, om hvilken verden vi ønsker for vores børn skal vokse op i?
Med andre ord: Vi lever stadig i en tid hvor fornuften må bære slør, når hun vover sig ud i det offentlige rum!
Se også den danske filosof Kai Sørlander - Forsvar for rationaliteten religion og politik i filosofiske perspektiv 2008.
3. januar 2011 - Allan Hansen
Når jeg så har sagt det , er der lige et par bøger, som man bør være fortrolig med idet de alle samler op på den gamle "drøm om frihed,,.
1). Det bedste Guld - en bog om frihed. David Gress 2005.
2). Frihedens Væsen. Mikael Jalving og Lars Hedegaard 2009.
Kai Sørlander har da også bidraget til denne debat med en fremragende perspektivering , om frihed i sin bog : Om Menneskerettigheder - Er en global etik mulig? 2000.
Det etiske konsistens krav er det gennemgående tema i Sørlanders politiske filosofi og det bør man forholde sig til hvis man vil forstå hvad frihed er for en størrelse.
Mvh. Allan Hansen.
3. januar 2011 - Niels Jørgensen
Desværre er Islam frosset fast i 1.400 år gamle dogmer, som end ikke må diskuteres.
Ingen rettrorende muslim må stille spørgsmål ved hvad Koranen skriver, selv om ikke ret mange længere lever, som krigere i den arbiske ørken.
De senste måneders masakrer på kristne i Mellemøsten fra Marokko til Tyrkiet, viser med al tydelighed at sameksistens kun kan ske på Islams præmisser. Muslimerne på ikke gå på kompromis. Desværre.
Derfor klarer muslimer sig så dårligt i Vesten, for vi er jo vant til at stille spørgsmål ved alt, og derigennem finde nye løsninger.
3. januar 2011 - Peter Buch
Demokratiets bedste forsvar er, set herfra, almindelige borgeres magt og interesse i at samfundet hviler på et i udgangspunktet sekulært grundlag. Gives fortolkere og eksperter mere indflydelse end godt er, uanset deres eventuelle udgangspunkter og klogskab, bliver samfund ikke levende med masser af medvirkende i store og små aktive roller men med beslutningstageres absolutte primat og noget der nærmer sig levende robotter, der blot skal forsøge at udfylde den ledige undergivnes rolle uden særligt engagement og egeninteresse.
For at fortsætte linjen kan vi spørge om der er nogle politiske partier, der søger at give borgerne meget større magt, eller om partier forsøger at forvalte deres hverv ved at være - netop- forvaltere af et system udsat for gentagne kriser, der forværres qua strukturen i samfundene.
En afsluttende gentagelse af et tidligere fremført argument:
Hvorfor er der ingen politiske partier der har en virkelig kraftig formindskelse af det offentlige udgiftsniveau på programmet? Eller privatiseringsfortalere der ved deres handlinger får det offentlige udgiftsniveau kraftigt ned.
Til redaktionen: Er der nogen særlig årsag til at linjeskift, eller afsnitskabelse er umuligt?
4. januar 2011 - Bjarke Rosenkilde
Hvorfor forære en potentiel fjende en fordel:
for at opfylde nogens ønsker om at vi alle bør kunne leve op til et krav om at besidde pæne motiver.
Hvad skete der med arvesynden.
Og hva blev der af, at mennesket er syndigt.
Ligesom kristendommen efter min opfattelse er udgangspunktet for demokrati.
Jeg mener ikke Sørlander eller ander nødvendigvis behøver dele dette synspunkt.
Men så vidt jeg kan se berøres dette ikke.
4. januar 2011 - M.J.
Ethvert folk består af en etnisk, kulturel og religiøs majoritet. En flok mennesker der gennem århundreder har fundet sammen om DERES måde at indrette eget nationale hjem på.
Sovjet-socialisterne forsøgte med en nation uden religion. Aldrig har der, så vidt vides, været så mange troende i Rusland som nu.
"The real problem with Multiculturalism" kan stærkt anbefales.
http://www.suomensisu.fi/kukkiakriittisille/realproblem.html
4. januar 2011 - Søren Farup
Du har fat i den helt forkerte forfatter! Ja - det kan næppe blive mere forkert.
Chesterton min ven - det er manden, du bør læse. Begynd med "Orthodoxy" og du vil aldrig mere skænke en Sam Harris den mindste tanke. I Chesterton har du en tænker af Kierkegaards format, hvorimod Sam Harris nok mere er at ligne med Rifbjerg.
Men han kræver (Chesterton) naturligvis, at du er af den slags mennesker, der gider tænke dig om.
God læselyst!
4. januar 2011 - Bjarke Rosenkilde
Med glæde.
Kan ikke her få øje på begreberne ansvar og skyld.
De 10 bud.
Det enkeltes menneskes frimodige forhold til Jesus.
Venlig hilsen
Bjarke
4. januar 2011 - Heinz Behncke
Den muslimske udfordring gør det tydelig at noget er galt hos os. Retsbevidsthed er erstattet af rettighedsbevidsthed, det gode er blevet til kun goderne, det som er godt for en selv. At går i krig er et job som andre jobs. En lort i en papkasse er kunst blot den kaldes 'installation'.
At have en mening om noget er upassende da den må være værdibaseret. Det værdifrie samfund anses for at være den højeste form for frihed da enhver er sin egen gud. Frigjort af værdifællesskabet er der kun én størrelse tilbage alle må have en mening om: priserne.
4. januar 2011 - Allan Hansen
Sam Harris, som Rifbjerg og Kierkegaard, som en stor tænker.
God humor. Keep smiling.
Mvh. Allan Hansen.
4. januar 2011 - Kenneth Hansen
5. januar 2011 - Aksel Hansen
Vi skal holde fast i, at demokrati, dvs. grundlaget for human samfærdsel mellem mennesker, skal hvile på rationelle bestræbelser.
5. januar 2011 - Jørgen D. Grønbæk
5. januar 2011 - Allan Hansen
- så må det vel være denne sætning.
" nogle mennesker tror på det de ser - mens andre ser det de tror på!,,
7. januar 2011 - Poul Leo Nielsen
9. januar 2011 - Finn Boserup
Et eksempel: Teokraten vi måske mene, at man ikke må stjæle fordi gud har sagt det.
Demokraten vil mene at man ikke må stjæle fordi flertallet har besluttet at man ikke må.
Man kan så spørge sig: er det ligegyldigt om flertallet er kommet til sit synspunkt ved at læse de ti bud eller fordi de ved et fornuftigt ræsonnement er kommet til det samme resultat?
Umiddelbart kan det synes som om det blot er farven der har en anden lyd, men hvis man i stedet ser på forholdet til dødsstraf står det måske lidt mere i relief: de fleste eksekverede dødsstraffe finder sted i Kina (udemokratisk), Iran og Saudi-Arabien (muslimske teokratier) og USA (repræsentativt demokrati).
Selv om flertallet i USA formodes at være kristne, der måske burde hylde det 5. bud (Du må ikke slå ihjel), så findes dødsstraf alligevel i en lang række stater. Kan dødsstraffen afskaffes i disse stater? Ja, ved en demokratisk beslutning, uanset hvilke bevæggrunde/argumenter den bygger på, selv religiøse. Altså det synspunkt som Stjernfelt ifølge referatet står for.
I Iran og Saudi-Arabien derimod, kan man ikke forestille sig dødsstraffen afskaffet så længe de pr. definition er muslimske lande h.h.v. republik og kongedømme. De har begge tilsluttet sig Cairo-deklarationen om menneskerettigheder i islam, som bl.a. siger at der findes kun forbrydelser og straffe som beskrevet i den islamiske shariah. Det bliver i deklarationen uddybet til: det er forbudt at tage noget liv, undtagen hvis det er foreskrevet i den muslimske shariah. Med andre ord: da Muhammed som krigsherre og enehersker i Mekka selv dømte og eksekverede dødsdomme, da er dødsstraf en integreret del af islam. Derfor kan dødsstraf ikke afskaffes i et muslimsk teokrati.
Det er altså disse landes asekulære status, der forhindrer en evt. afskaffelse af dødsstraf - ikke hvad flertallet måtte mene (hvis de nogensinde skulle blive spurgt).
Og det smitter så af på alle beslutninger, store som små: i Iran bliver oppositionen henrettet for 'at føre krig imod gud' (den ultimative blasfemiparagraf).
Muhammed ville ikke afbildes. Derfor må ingen afbilde Muhammed.
Min gud siger.... Derfor skal du...