"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Museet som terrormål

20. marts 2015 - Artikel - af Uwe Max Jensen

I slutningen af februar smadrede Islamisk Stat en stor mængde kunstskatte fra oldtidsbyen Nineveh på et museum i den irakiske by Mosul. Onsdag eftermiddag angreb to bevæbnede mænd angiveligt også med tilknytning til Islamisk Stat Bardo-museet i Tunesiens hovedstad Tunis.

25 mennesker blev dræbt ved angrebet. 20 udenlandske turister, tre tunesere og de to terrorister. De dræbte turister stammer fra blandt andet Spanien, Polen, Storbritannien, Belgien, Frankrig, Japan og Colombia.

Terroristerne, der var klædt i militæruniformer, affyrede skud udenfor museet omkring 12.30 onsdag middag, inden de trængte ind i museumsbygningen, hvor de fortsatte angrebet. Tunesiske sikkerhedsstyrker generobrede i løbet af dagen museet og kom dermed op mod 100 turister til undsætning, der var fanget inde i museet. Ni af turisterne var passagerer på krydstogtskibet MSC Spendida, der onsdag var ankommet til Tunis.

Udover de dræbte menes omkring 40 mennesker at være kommet til skade ved angrebet, der er det værste terroranslag i Tunesien i 10 år. Blandt de dræbte er en af Bardo-museets vagter og en rengøringsdame.

Symbol på hedenskab

Bardo-museets samling indeholder eksempler på islamisk kunst, men den vægtigste del af museets samling består af romersk kunst herunder flere afbildninger af romerske guder. Desuden findes der afbildninger af frugtbarhedsgudinder og den førkristne fønikiske gud Baal.

Islamister har traditionelt haft et anstrengt forhold til præislamiske kulturer og de kunstskatte, der knytter sig til og bærer vidnesbyrd om disse. Udover vandalisering af museet i Mosul kan man nævne Talibans bombning af en Buddha-statue i Afghanistan og muslimske lærdes krav om at tilintetgøre pyramiderne i Egypten, fordi de er et "symbol på hedenskab".  

Hjemvendt jihadist

I maj 2014 angreb en pistolmand det jødiske museum i Bruxelles og dræbte fire. Gerningsmanden Mehdi Nemmouche - en franskmand med algerisk baggrund - var angiveligt blevet radikaliseret, mens han sad i fransk fængsel. Tre uger efter sin løsladelse tog Nemmouche til Syrien, hvor han er mistænkt for at have kæmpet for Islamisk Stat. Efter hjemkomsten til Europa angreb han museet i Bruxelles.   

Det jødiske museum i Bruxelles blev lukket efter terrorangrebet, men genåbnede i september 2014. København har også et jødisk museum. Det er tegnet af den verdensberømte polsk-amerikanske arkitekt Daniel Libeskind.

Sorte hjerter

Fra islamistisk side har det igennem tiden været en anvendt strategi at angribe muslimske landes turistmål, da turisme flere steder i den muslimske verden er en vigtig indtægtskilde. I 1997 angreb terrorister fra den militante islamiske organisation Al-Gama'a al-Islamiyya et turistmål i byen Luxor i Egypten og slog i alt 62 mennesker ihjel i en massakre, der af overlevende øjenvidner blev beskrevet som et blodbad.  

I en erklæring fremsat af den tunesiske premierminister Habib Essid kaldes onsdagens terrorangreb for et afgørende øjeblik for Tunesien. "Mange forsøger at underminere vores hjemland. Vi vil handle utrætteligt, uden nåde," slog premierministeren fast. Mens Karim Ben Sa'a fra den tunesiske turistindustri udtalte følgende til britiske The Guardian:

"Det er en sort dag for Tunesien. Vi græder for disse turister. De besøger vores land, og det er uendelig trist at se dem dø. Vores hjerter er sorte."

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg