Ingen modsigelse
På DR´s børnekanal Ramasjang kunne en muslimsk dreng her i efteråret lære de små seere, at svin er urene dyr, der helst lever af at æde afføring og som ikke kan svede, hvorfor svinekød er fuldt af gammel sved.
Okayyy, svarede den unge studievært imponeret.
Drengen har formentlig sine oplysninger fra Islamisk Trossamfund. Samme muntre svar fik en muslimsk pædagogstuderende, da han efter en eksamen hyldede Ahmedinejad og Hizbollah som sine store helte:
Okayyy, lød det fra censor.
Den islamiske propagandamølle kværner derudad helt på niveau med den kommunistiske og nazistiske propaganda, og den møder mere opmuntring end modsigelse i uddannelsessystemet. Det er jo deres kultur. Deres fortolkning. I en tid, hvor faktuel viden er en mangelvare, glider man bekvemt ud af diskussionerne med henvisning til, at der jo heller ikke findes absolutte sandheder, hverken om svin eller terrorister. Realisme og sandhed er skældsord.
Diskursanalysen: Karl Marx i sexet udgave
Det på én gang fineste og nemmeste er at være socialkonstruktivist. Socialkonstruktivister beretter ikke om verden, men om konstruktionerne af den. Ikke "klokken er syv", men "han fremstiller klokken som værende syv". Opgaven for vor tids Erasmus Montanus´er er ikke at bevare, fortolke og føje værdifuldt nyt til kulturarven, men at forholde sig ”analytisk” ved at indskyde ”diskurs” og ”artikulation” i alle sætninger. I realiteten er det analytiske niveau på højde med en maoistisk lørdagsskole.
Diskursanalysen er den kapitallogiske analyses arvtager. Karl Marx i en mere sexet, fransk og multikulturel udgave. Michel Foucault, Ernesto Laclau, Chantal Mouffe, Norman Fairclough, Edward Said er alle postmarxister, der har opfundet nye våben mod Magten. Der tales forbløffende lidt om diskursanalysens massive venstreradikale toning.
Fairclough kalder sig f. eks. "kritisk". Den elegante eufemisme har han lært af Frankfurterskolen, og den glider glat ind i alle lærebøger. Således kan studerende skrive i deres metodeafsnit, at de er "kritiske", men naturligvis ikke, at de er liberalister eller konservative. Alle af gode eller dårlige grunde marginaliserede grupper kan hente skyts i diskursanalysen.
Der tales mørkt om, at forbryderne fremstilles som forbrydere og at normalitet fremstilles som normalitet. Der rystes beklagende på hovedet over ekskluderende diskurser, der fremstiller islam som islam og indvandrere som indvandrere. Andetheden vil til fadet. Det er En Grimm historie.
Analyseobjektet er altid Vesten, aldrig Resten. Gamle socialistiske damer på uddannelsesinstitutionerne assisterer hjertens gerne unge islamistiske damer udi kunsten at stykke antivestlig propaganda sammen. Vesten svæver i så mange vildfarelser, det gør Resten jo ikke.
Imperialistisk projektion
Her er et par Islamus Montanus-eksempler på den slags analyser, som ikke bruger et øjeblik på at sætte empiri mod empiri, og som ikke forlanger mere af sig selv end at fremstille det fremstillede som værende fremstillet.
Gönül Bakay, der er uddannet i London og Istanbul, skriver om tyrken i den engelske renaissancelitteratur:
"Many of us are aware of the Late Victorian and imperialist projections of the Turkish people as a threatening race, culminating in the notorious reference by the European powers to Turkey as the ‘sick man of Europe’ in the Congress of Berlin in 1878. What we may not realise is that these attitudes are based upon a long pre-history in which the Western image of the Orient was shaped by a considerable body of literature, stretching from Christopher Marlowe to Thomas Carlyle".
(Gönül Bakay: "The Turk in English Renaissance literature).
At tyrkerne var en trussel for Europa, var bare en imperialistisk projektion, må man forstå. At man talte om Tyrkiet som Europas syge mand, havde angiveligt intet at gøre med kendsgerningerne: at Anatolien efter et par hundrede år med islamisk styre sank hjælpeløst ned, både økonomisk og kulturelt.
Nej, alle vestlige forestillinger om tyrkerne havde rod i løbsk og ondsindet litterær fantasi.
Sila Senlen, der er uddannet i Dublin og Ankara, skriver om Richard Knolles berømte ”The History of the Turks” fra 1603:
"There is a great deal of rhetoric employed in his description of events such as the conquest of Constantinople. Knolles’ Constantine VIII and Christians are put forth as the ‘poore’ King and Christians. Thus, presenting the Christians as the side the reader should have sympathy for. In contrast, Mehmet II is the ‘young tyrant’, the Emperor of the ‘invading Turks’, who are the ‘scourge of Christendome’, especially for forcing or employing Christians to fight against Christians, as janissaries [...]” (Sila Senlen: ”Richard Knolles’ - The Generall Historie of the Turkes as a Reflection of Christian Historiography"):
Intet tyrkisk overgreb på Vesten
Det er altså et retorisk kneb at positionere de kristne grækere og armenere i Konstantinopel som ofre for invaderende tyrkere? Mehmet II, der knuste og islamiserede et 1000-årigt kristent rige, som myrdede hvem, det faldt ham ind, og som holdt et stort harem af kvinder, drenge og piger, var ikke tyran?
Tyrkerne, der tvangsfjernede de bedste og stærkeste kristne drengebørn, omskar og islamiserede dem, gav dem en militær eliteuddannelse, og derefter sendte dem i kamp mod deres egne som janitsharer, kunne ikke meningsfuldt beskrives som kristendommens svøbe?
Ifølge Sila Senlen havde den stereotypiske og "pittoreske" vestlige fremstilling af tyrkerne som inhumane og barbariske ikke rod i historiske kendsgerninger, men i Knolles utroværdige historiefortælling. Hokus pokus, så har vi ikke længere et tyrkisk overgreb på Vesten, men et vestligt overgreb på Tyrkiet.
Diskursanalytikeren behøver aldrig rette det kritiske blik mod sig selv. Man er jo modmagt. Words as swords, som en bog af Sila Senlen hedder. Det er pigernes jihad.
Vend vrangen ud på sludderet
Hvem er mest fuld af islamisk propaganda? Drengen, der lirer islamistisk naturvidenskab af sig, den pædagogstuderende Hizbollah-sympatisør eller de to universitetsforskere, der er imperialt æreskrænkede med 500 års forsinkelse? Burde uddannelsessystemet ikke vende vrangen ud på sludderet i stedet for at hygge om det?
PET beskytter sikkerheden. Hvem beskytter sandheden – eller i det mindste den samvittighedsfulde søgen efter den? Uddannelsessystemet gør ikke. PET er en fremragende målmand, der står bag et forkælet og fjasende vestligt forsvar, der gør mere skade end gavn.
Michel Foucalt, diskursanalysens superstar, som i flere årtier har været for de lærde, hvad Marx var i 80´erne, gik så langt i sin galante kamp for Andetheden, at han hyldede den islamiske revolution i Iran (se her og her).
Her er vi ved paradigmets kerne, for sådan én har det bestemt: den samvittighedsløse udviskning af kendsgerninger til fordel for æstetiserende begrebsakrobatik, den pubertære foragt for den vestlige verden og det totale fravær af almindelig dømmekraft.
Ulla Nørtoft Thomsen er cand.mag. og seminarieadjunkt
Kommentarer
6. januar 2011 - Karsten Normann Larsen
Tja - men der er i virkeligheden tale om indoktrinering af 10 små børn med en TOTALITÆR RELIGIONSKULTUR, der foragter alle andre folk og beskriver Muhammeds stamme-krige og u-gerninger som helte-gerninger. Og med en så radikal og tidlig indoktrineret barnetro af en sød og klog lærerinde burde mindst 1 blive terrorist...og hvor mange 1000 koran-skoler har vi blot i lille Danmark? Det er jo svært for alle mennesker at "fornægte sin barnetro".
Så også på de højere læreranstalter bliver der naturligvis bygget ovenpå det racistisk-overtroiske menneskesyn, muslimer er blevet indpodet som helt små. Er grundlaget vrøvl og overtro vedbliver sofistikeret argumentation også nødvendigvis at skulle være vrøvl og overtro, - forvanskning og fordrejning af ord,argumentation i forhold til grundliggende livssyn.
Muslimsk-islamisk kultur, samfundsforståelse og menneskesyn er ikke sekulariseret. Videnskab består fortsat i at finde ud af, med hvilken hastighed Muhammed steg til himmels.
PS.
Ingen i min pakistanske familien ved hvilken religion, der var i Pakistan før islam, - alt andet end islam henligger i mørke.
PPS. Der er masser af kilde-kritik og historieforskning omkring Jesus og Kristendommen. Det vises gerne i tv omkring kristne højtider.
Jeg venter stadig spændt på historieforskninngen omkring Muhammed og Islam-kritik på tv, så vi også kan få dissekeret denne totalitærreligions rødder.
6. januar 2011 - Per Hilbert
6. januar 2011 - Allan Hansen
6. januar 2011 - Torben Snarup Hansen
6. januar 2011 - Hans Erling Jensen
Jeg kommer lige fra Norge, hvor jeg blandt andet traf en folkeskolelærer, der fortalte om den norske skoles totale fallit i specielt spørgsmålet om islam og den rolle denne ideologi gives af totalt uvidende multi-kultihumanister som en religion, mere ren og meget enklere end kristendommen!
Skræmmende udsigter, og ikke ret mange har lyst til at gå i gang med 10 års planer for ændring af skolens faktamateriale.
Her er dog en link til en ide:
http://eticha.dk/english/files/informica.pdf
6. januar 2011 - Kenneth Hansen
6. januar 2011 - Allan Hansen
så det kommer her:
An Indian, an Arab, and a hot gorgeous blonde girl are in the same bar.
When the Indian finishes his beer, he throws his glass in the air, pulls out his pistol, and shoots the glass to pieces.
He says, 'In India , our glasses are so cheap we don't need to drink with the same one twice.'
The Arab, obviously impressed by this, drinks his beer, throws it into the air,
Pulls out his AK-47, and shoots the glass to pieces. He says, 'In the Arab World, we have so much sand to make glasses that we don't need to drink with the same one twice either.'
The blonde girl, cool as a cucumber, picks up her beer, Downs it in one gulp,
Throws the glass into the air, whips out her 45, and shoots the Indian and the Arab. Catching her glass, setting it on the bar, and calling for a refill, she says,
'In Australia we have so many illegal immigrants that we don't have to drink with the same ones twice.'
' God Bless Australia ‘
.
6. januar 2011 - Heinz Behncke
'Diskursanalysen er den kapitallogiske analyses arvtager.'
Jeg vil tro, at også den 'værdifrie' videnskabstradion spiller en rolle i den aktuelle misere. Når alt anses for at være lige-gyldig er der ingen grund til at vurdere, til at tage stilling. Det medfører - psykologisk - den ligegyldighed som forekommer sig selv vældig tolerant.
6. januar 2011 - Thomas Wilhelm Alexander
6. januar 2011 - Gunnar Biering
Og Bertel Haarder, der har været undervisningsminister i flere omgange, har heller ikke fået vendt skuden. Man skulle ellers tro, at der bare skulle et par af hans hidsighedsanfald til for at skræmme diskursrytterne på plads.
6. januar 2011 - Søren farup
Dit indlæg bringer uimodståeligt mine tanker i retning af G K Chestertons "Orthodoxy" - hans glødende forsvar for kristendommen og hermed vesterlandet. Det synes mig næsten, at du må have læst den, men jeg vil alligevel tillade mig et par korte citater fra afsnittet om "Den evige revolution".
For hvorledes går det til, at vesten stort set er uden modstandskraft overfor den udfordring, specielt islam stiller os i dag?
"Vi kan i det store og hele sige det således, at den frie tanke er det bedste værn imod frihed, som tænkes kan. At anvende de i tiden fremherskende metoder (diskursanalysen) til at frigøre hans tanker, vil være den bedste måde at forhindre ham i, at få sin frihed.
Lær ham at bryde sin hjerne med om han overhovedet ønsker at blive fri, og han vil aldrig selv gøre noget for at slippe fri af sin slavetilværelse".
og
"Det moderne unge menneske vil aldrig forandre sine omgivelser, fordi han hele tiden vil skifte sind"
(Min oversættelse)
Det er denne værdinihilisme, eller rettere mangel på kristelig selvbesindelse, der har grebet vesterlandet, og som gør os så sårbare overfor underkastelsens religion.
Du skal have tak for din udmærkede artikel -og, har du endnu ikke læst Chesterton, så kom snarest i gang!
Venlige hilsner
Søren Farup
6. januar 2011 - Sylvest
Hovedet på sømmet - det er præcist, hvad der har behersket uddannelsessystemet og medierne siden 68'erne indtog parnasset.
Hvad har vi ikke måttet lægge øre til af tåget pseudosnak og vitterligt vås,altid fremført i en indigneret tone, mens konkret viden forarget blev forvist til skammekrogen.
Men uanset "skolen" som våset baserer sig på,er konklusionen givet på forhånd: Vesten som den skyldige og Østen (kommunisme eller islam) som offeret.
Jo, Morlille er fortsat en sten, og desværre har års propaganda fæstnet sig som hendes selvopfattelse.
6. januar 2011 - Sofie Andreah Tønder
Desvæærre er det ikke dem, der sætter dagsorden i debatten.
Derfor tak for dine ord.
Jeg vil gerne tilføje, hvad der står under jihad i den ansete DICTIONARY OF ISLAM: "EN RELIGIØS KRIG MOD DE VANTRO I OVERENSSTEMMELSE MED DEN AF MUHAMMED PÅLAGTE OPGAVE. DET ER EN RELIGIØS FORPLIGTELSE, RODFÆSTET I KORANEN OG I TRADITIONERNE SOM EN GUDDOMMELIG INSTITUTION,DER ER PÅBUDT SPECIELT MED DET FORMÅLAT FREMME ISLAM OG AFVÆRGE ONDT MOD MUSLIMER.
Ja - det skal jeg sørme love for.
Jeg spørger bare:
Hovrfor skal dybt autoritære, frihedsfjendske, kvindenedgørende, antidemokratiske værdier med rødder i islam ustandseligt fremstilles som en berigelse?
Endnu engang tak for dit bidrag.
6. januar 2011 - Jens K
Jeg skal som lærer hilse og sige, at i folkeskolen markedsføres islam meget konsekvent som fredens religion. Muslimer har fx kun forsvaret sig mod kristnes overgreb under korstogene. Prøv selv, hvis du har mulighed for det, at kigge i Hit med historien - Grundbog til 8. kl. Gyldendal af Jens Aage Poulsen. Man ved knapt, om man skal grine eller græde.
7. januar 2011 - Jens Aage Poulsen
7. januar 2011 - Allan Hansen.
2). Uden terror ville islam være utænkelig!
b) Som bekendt blev islam grund lagt af en lille håndfuld blodtørstige svin!
c) " I have been made victorious with terror,, ( General Muhammad)
Bukhari 4:52:220)
3). Som bekendt betyder islam 1400 års had, vold, blod og terror over alt i verden ind til videre har islam udslette mere
end 300 millioner plus mere end 30 millioner slaver det er mere end alle andre forbryder organisationer til sammen.
b) Hver dag ser vi terror i den islamiske verden!
4). "profeten,, Hitler var en stor beundre af terror organisationen islam.
Gå til Snaphanen og se video med Hirsi Ali - islam - a philosophy of death!!! (dødens filosofi)
Hvor svært kan det være? - islam er islam.
Hvor mange af JP blogger har nogensinde læst allahs terror manual? nej vel?
Måske 2 %
- Her hedder det sig, at alle, der ikke vil underkaste sig svinets vantro - har man pligt til at slå ihjel.
Ingen vantro er så primitiv og fyldt med løgn og had, vold, blod og terror, som terror organisationen islam.
Siden 9/11 har der været 16516 terrorangreb
Kilde:
http://www.thereligionofpeace.com/
Allahs terror stopper aldrig!
Kilde material.
Ibn Warraq. Why I am not a muslim 1995.
Ayaan Hirsi Ali. Jeg anklager. 2005.
Wafa Sultan. A God who hates 2009.
Sam Solomon. Morden day Trojan horse 2009.
E Al Maqdisi. ,,,,,.
M. A Khan. Islamic jihad: A legacy of forced conversion and slavery 2009. www.islam-watch.org
Nonie Darwish.Cruel and usual punilshment: The Terrifying global implications of islamic law 2009. (Breaking free from islam www.islam-watch.org
Walid Shoebat. Why we wants to KILL YOU! 2007. www.shoebat.com
Irsha Manji. Problemet med islam. 2004.
Taslima Nasreen. Shame 1997.( one woman against islam)
Mohammad Asghar.Muhammad and his Quran: Blood and lies at the root of islam 2005.
and - stories not told before. www.islam-watch.org
De er alle ex muslimer.
" enhver, der kysser den sorte sten i Mekka står i ledtog med satan"
Citat: Marius Baar. Vesten må vælge 1969.
"Det er på høje tide, at smide islam ud på møddingen - ,der hvor den høre hjemme,,
Citat: Ex muslim og forfatter M. A Khan. www.islam-watch.org
" Muhammed vil brænde i helvede til evig tid,,
Citat: Dantes (1265-1321)
7. januar 2011 - Geoffrey Cain
7. januar 2011 - Anne-Kit
“Tolerance is the only virtue left to the man who no longer believes in anything.”
G.K. Chesterton
“In the world it is called Tolerance, but in hell it is called Despair, the sin that believes in nothing, cares for nothing, seeks to know nothing, interferes with nothing, enjoys nothing, hates nothing, finds purpose in nothing, lives for nothing, and remains alive because there is nothing for which it will die.”
Dorothy L. Sayers.
Vi lever i interessante tider.
7. januar 2011 - Bent Jensen
Du er klar i tanken og mælet, dertil uforfærdet. Du har derfor en forpligtelse til at skrive mere også gerne på avisernes debatsider.
7. januar 2011 - Heinz Behncke
Ja, Anne-Kit, men pas nu på!
Foruden ’interessant’ er et af tidens mest populære ord: ’spændende’.
Så har man sagt noget uden at sige noget, og i tilgift signaliseret den ’åbenhed’ og ’rummelighed’
som tidsånden kræver.
’Okayyy’?
7. januar 2011 - Kenneth Hansen
I middelalderen dræbte kristne krigere hundredtusinder af mænd, kvinder og børn, blot fordi de havde en anden tro.
(Nå, nå da da. Altså, BLOT fordi de havde en anden tro, blev de slagtet).
Krigene blev kaldt korstog. En brutal krig mod ikke-kristne folk.
Er det mon samme betegnelse, Jens Aage Poulsen vil bruge om russernes tilbagedrivelse af nazisterne?
7. januar 2011 - Dorthe M.
Så det ene knæfald, så det andet, osv., i en lind strøm....! Jeg synes efterhånden det tangerer 'landsforræderi'! Hmmpf!
7. januar 2011 - Asger P
Du har selvfølgelig i din bog pointeret, at hvis Islam har ret til at føre erobrings krig, så har man en legitim ret til at imødegå dette med de midler der er nødvendig, dvs neutralisere aspirationerne fuldstændigt, ikk?
8. januar 2011 - Jens Aage Poulsen
10. januar 2011 - Ivan Broe
Men du underviser ikke børnene i, hvad der gik forud. Du underviser dem ikke i, at den gryende kristne kultur i Nordafrika blev løbet over ende i det sjette århundrede af Profetens hellige krigere.
Du underviser ikke vores unger i, at i år 711 indledte muslimerne et dobbeltangreb på kristendommen i Europa.
Du underviser dem ikke i, at hærføreren Al-Tariq gik i land i Spanien samme år (det er derfor det hedder Gibraltar). Du lærer dem ikke, at Karl Martell med sin franske bondehær, tævede halvmånefarerne sønder og sammen i slaget ved Poitiers i år 758!
Du streger vores fælles europæiske historie ved det 11. århundrede.
Du lægger korstoge for had. Du synes at mene, at korstoge kan retfærdiggøre enhver uretfærdighed overfor muslimer. Men du glemmer at Europa har været under muslimsk belejring og angreb fra det syvende århundrede til det Ayttende århundrede. Tusinde år!
Og du er folkeskolelærer ?
Vor Herre Bevare os...
Giv os nogle andre lærere; med forstand på det de underviser i...
10. januar 2011 - J. Torfing
Det er et skarpt, og tilmed morsomt, essay, du har begået. Jeg vil anbefale dig at henvende dig til et forlag, eller i det mindste til nogle aviser, så dine tanker kan komme lidt bredere ud.
God vind.
11. januar 2011 - Gunnar Biering
Det må genindføres som en solid gang erkendelsesteori, undervist centralt under fornuftige menneskers ledelse og løsrevet fra de enkelte fakulteters overlevende munkemarxister.
Så kunne vi måske slippe for vrøvl som "socialkonstruktivisme" og "diskursanalyse".