"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Hvem er medierne?

18. december 2024 - Artikel - af Peter Andreas Fog

De gamle mediers tid er ved at være endegyldigt forbi - og dermed også journaliststandens funktion som gatekeepere. Det har mange af dem meget svært ved at forlige sig med.

“Min besked til Elon Musk er KO-HØM HØM!” sagde en vred direktør for nyhedsmediet Axios (Han brugte det engelske ‘bulls**t’, der forkortes BS) til ‘The National Press Club’s store begejstring, “Du er ikke ‘medierne!” Det har ellers været en gentaget postering på X fra Musk, at brugerne dér, er de nye medier, forstået som dem der bringer nyheder, analyser og faktatjekker. Musks reaktion på vredesudbruddet var at genposte et meme af en ‘stormtrooper’ fra Star Wars filmene, der sidder i en lænestol og læser irrelevante publikationer. Memet er en konstatering af, at selv de mest besynderlige ting på internettet har overgået de nedarvede medier. I forrige uge tabte kabel-TV stationen CNNs mest prestigiøse program med værten Anderson Cooper rating-duellen til en af kabelnettets mad-kanaler.

Axios direktørens argument var, at journalistik ikke blot blev gjort med et betalt medlemskab af X eller en anden social platform, som man brugte som afsæt til dumsmarte flygtige kommentarer. Det er et rugbrødsarbejde at være en ægte reporter, som handler om, at sætte sig ind i de emner, man beskriver. Besnærende, men forkert. Den gode Axios direktør ser sig blind på den klasse, han identificerer sig med. En klasse der er skabt af en konkret forretningsmodel. I gamle dage en trykpresse, der kunne producere aviser, senere en sendestation til radio og tv. Og dem, der besad disse, kontrollerede offentlighedens debat.

Det var en gatekeeper verden, men i sin tid det civile livs bedste modtræk overfor staten.  Det er ikke så svært at forudse, hvilken forretningsmodel der vil vinde, mellem dem, der kun gennem deres kapital, trykpresse, sendemaster, æter-licens, der har mulighed for at publicere og blot skal have nogle til at fylde formatet ved tasterne og mikrofonerne, og så dem, der virkelig har noget at publicere, når alle med nettet kan publicere. Og Axios direktøren kommer i sin frustration over, at hans verden omkalfatres af teknologien til at forveksle dem, der er ansat i de gamle forretningsmodeller, med dem der har noget at tilbyde. Altså forskellen på hvem der har adgang og hvem der kan. Den konge, der i sin tid sparkede vikingerne ud af de britiske øer, har haft en noget anden virilitet end den just kronede Kong Flapører og man er ingen Cavling blot fordi man skriver for Politiken.

Danmarks Radio er således en historisk bastion, med Lilly Broberg som den første skærmtrold, i dansk presse og kulturliv på hvis præmisser vores politikere argumenterer deres sag for landets videre skæbne. Hele det imponerende milliardforetagende, komplet med et ungpige-krænker-kor og heste flyvende over Atlanten, sætter tungt dagsordenen for den offentlige debat og hvad vi ved om verdens sande tilstand. Men! Hvis man fjerner den nedarvede illusion om reel autoritet, går det op for en, at manden med mikrofonen inde i TV’et blot er, lad os sige, Philip Khokhar, der nogle måneder før den amerikanske præsident Joe Biden blev fjernet fra stemmesedlen på grund af sin indlysende demenslignende kognitive opløsning (indlysende allerede for 5 år siden) fortalte skatteyderne om en "Biden i topform".

Danmarks Radio er selvfølgelig ikke de eneste i den disciplin. “Joe Biden var stålsat i blikket og kiggede direkte ind i kameraet, da han leverede sit budskab” skrev TV2s Mikkel Secher om Bidens udfordring til den debat der førte til hans spektakulære fald, og fortsatte “Det skete i en 14 sekunder lang video offentliggjort på den amerikanske præsidents sociale medier onsdag”. Ikke et ord om at den 14 sekunder lange video var klippet sammen seks gange(!) Altså stålsat i 2 sekunder ad gangen, hvilket sådan lidt indikerede at Biden ikke magtede at komme med en 14 sekunder lang udfordring i et ‘take’. Alle var efterladt med uhøflige tanker om, hvad der fandtes af ‘bloopers’.

Det er på sociale medier, især Musks X, drengene kan påpege kongernes nøgenhed, så folket kan more sig. Og det er dette skift de store mediehuse kan mærke på bundlinjen og lægger deres desperate strategi efter, og som deres ansatte kan mærke psykologisk, efterhånden som deres overlejrede prestige forvandler sig til en vittighed.

Som f.eks. den britiske stats-kanal BBCs reporter, der fortæller at "Syrien er et land af diversitet med et levende jødisk samfund”. Op mod en million mennesker skønnes dræbt i Syriens sekteriske borgerkrig. Og bortset fra de jødiske landsbyer på de annekterede Golanhøjder, så er de eneste jøder den israelske hær, der er rykket nogle kilometer længere ind i Syrien for at skabe en ‘bufferzone’ til de folke-morderiske jihadister, der nu har overrendt det ulykkelige land.

Det kan blive endnu værre, for CNNs Clarissa Ward befriede en glemt fange i et normalt overfyldt fængsel, der nu var helt forladt efter Syriens Bashar al-Assad flugt. “Et af de mest ekstraordinære øjeblikke jeg har oplevet” sagde Ward og tænkte måske på dengang hun live rapporterede at hun måtte søge dækning fordi hun og hendes kamerahold blev beskudt. Det blev de nu ikke. Og fangen, der blev befriet, og fik drikkevand af Ward personligt, var også ualmindeligt velsoigneret for en mand, der angiveligt havde opholdt sig i flere måneder i et overfyldt fængsel uden sanitetsforhold. X platformens ‘community notes’, den brugerstyrede faktatjekker-applikation, var da også hurtige til at påpege at den servilt taknemmelige stakkel rent faktisk var en af al-Assads mange krigsforbrydere.

Det er ikke på flow-tv som Danmarks Radio, men i ens X-feed, at man ser hundredvis af syriske “flygtninge” marchere gennem et tysk julemarked i Essen, mens de demonstrativt råber “allahu akbar!”. Det er en observation der kalder på sit eget perspektiv for de mange migranter, der vandrede ad de europæiske motorveje, mens systemet “wir-schaffen-das” suspenderede landegrænser og basal lov og ret. Det er vores egen skyld, vi sammensatte selv et Folketing, der gav os tossebolden Søren Pind som justitsminister og fordømte ‘spytte manden’. Det var god smag dengang - hvis man så TV. 

Men det er ikke rart at få sit monopoliserede verdensbillede konfronteret i realtid. Så intelligentsiaen vil ikke længere være på X: alle de største hjerner bebuder deres farvel. X-odus som Ole Birk Olesen kaldte det. Blandt dem skuespillerinden Alyssa Milano, der annoncerede at hun også havde solgt sin Tesla i protest mod den onde Elon Musk og købt sig en, og hold nu fast, VW(!) Journalisten skriver at: “små krusninger i de sociale mediers have indikerer, at flere nu overvejer at vinke farvel til det Elon Musk-ejede sociale medie X” og nævner fra “den danske X-andedam har medie-, underholdnings- og magtfolk som David Trads, Line Holm, Sandie Westh, Kenn Hansen, Sebastian Lynggaard og Christian Friis Bach også endegyldigt vinket farvel til platformen.”
De vil blive savnet. Berlingske Tidende skriver at “Det vrimler med døde kendisser og forfalskede fotos” på X, som “X bløder markante stemmer i disse dage.” En af dem er…

Radiovært og journalist Sandie Westh har for nylig slettet sin profil. I sit sidste opslag skrev hun, at mængden af »vrede mænd, der tager alting meget seriøst« er eksploderet, og hun gav Elon Musk skylden.(…)
Men hun bemærkede, at meget ændrede sig, da Elon Musk kom til. Hendes problem med X handler til syvende og sidst om dette ejerskab.

»Det var ikke længere gennemskueligt for mig, hvorfor mine tweets ikke fik gennemslagskraft, og hvorfor mit feed ændrede sig så radikalt.«

Forklaringen på hendes faldende gennemslagskraft er, at der ikke censureres til fordel for venstrefløjen, hvilket gør at debatten nu foregår på lige vilkår. Det skal man vænne sig til.

En anden af eksperterne, der forlod X er Rasmus Trads, der mente at alle var trolde, som belærte ham om Hunter Bidens computer og de logiske implikationer af dens indhold og den efterfølgende censur på nettet, begået af ‘big tech’ på vegne af det samlede efterretningsvæsen, ægget af de nedarvede medier. Trads plejede at “elske” Twitter, betror han læsere af Altinget, men i dag “afskyr” han X og opfordrer alle til at “forlade Elon Musks skraldespand”. Musk beskriver han som “en af verdens mest usympatiske mennesker, er levendegørelsen af alt det værste ved superrige.”

“I disse døgn forlader ordentlige mennesker og ordentlige medier X” fortsætter David ‘hr. Schwann’ Trads i benægtelse over, at ‘Tøjhuset X’ lige har knust hans Damernes Magasin og er blevet det førende nyhedsmedie på verdensplan, som de store annoncører også er vendt tilbage

X er ikke noget demokrati længere. Det er en kloak af løgne, dikteret af verdens rigeste mand, der ligner en ond tegneseriefigur, men som, desværre, udgør en trussel mod selve den demokratiske samtale.

Alle, der har øjne, kan se, at X de forløbne måneder har udviklet sig i toksisk retning. Det asociale medie ikke bare tillader, men fremskynder hadtale, racisme, misogyni og løgne, hvis bare det støtter Trump, Putin og den slags. Alt andet nedgraderes i X’s hemmelige algoritmer.

Algoritmerne er ikke hemmelige. Den lige spilleplade, som Musk har skabt, giver blot Trads denne oplevelse: “Den lavine af falske profiler, der eksempelvis har chikaneret mig, er uendelig”. Heldigt for det ordentlige menneske Trads med det pæne sprog, er der ikke noget kommentarspor på Altinget. "Magtfolk" som Trads, West, Friis-Bach forlader nemlig ikke X fordi de ikke kan sige deres mening der. De forlader X fordi andre kan! De trækker i stedet over til det sociale medie BlueSky, forkortet til BS (!), hvor de kan have deres interesser i fred. Og fredeligt er der.

Et godt eksempel på borgerjournalistik leverer Mike Benz, grundlæggeren af Foundation of Freedom Online, som han gennemgår, hvorledes staten påvirker medierne, til at fokusere på bestemte fortællinger og hjælpe sociale medier og ‘big tech’ til at undertrykke andre. Det var næsten en time, som man bør unde sig, men her er i stedet et lille resume.

NATOs civile tænketank hedder The Atlantic Council og finansieres af statslige institutioner som det amerikanske udenrigsministerium, dele af de amerikanske væbnede styrker, CIA og lignende statsinstitutioner. Den, der betaler orkesteret, bestemmer musikken, hedder et gammelt ordsprog. Et nyere ordsprog, der også er vigtigt at have med, er, at hvis ikke man kender spillerne, forstår man ikke spillet. I TAC’s bestyrelse sidder der således ikke mindre end 7 tidligere direktører for CIA, heriblandt Leon Panetta, Michael Hayes og Mike Morrell, ham der skrev den famøse åbne brev, der ‘des-informativt’ påstod, at præsident Bidens søn, Hunter Bidens computer var russisk desinformation.

En af de mange opgaver denne tænketank af des-informater har taget på sig er at holde dage lange seminarer for journalister, for at undervise dem i, hvorledes de i deres arbejde kan skelne information fra desinformation. Og i dette vigtige arbejde udvides kampen for debattens økologi til også at omfatte begrebet mal-information, hvilket betyder information, der ikke er faktuel forkert, men som for det større hensyn til det liberale demokrati.

Benz gennemgår en videooptagelse fra et sådant seminar, afholdt for omkring 200 journalister fra mediehuse som New York Times, Reuters, Der Spiegel og Le Monde i 2019. Her får hver deltager udleveret et skilt med påskriften “ko-høm-høm” (BS), som de skal holde op, hvis de bliver konfronteret med et udsagn der kan karakteriseres som mal-information. For at lette denne øvelse introducerer underviserne “De 4 D’er”, Dismiss, Distort, Distract, Dismay, som de får deltagerne, journalisterne, til at gentage i kor, som en remse(!)

Efter således at have delt journalisterne op i dem, der gerne vil løse en hvilken som helst given opgave og dem, der ikke tør skille sig ud, går øvelsen i gang. Det første ord, som seminaristerne skal tage stilling til med deres BS skilte, er et tweet fra dengang præsident Donald Trump, som blot med store bogstaver er “Heksejagt!!!”. Trumps tweet referer til den dengang årelange special-efterforskning ledet er Robert Mueller, der stik mod retsstats-tænkning, skulle etablere om Trump på nogen måde, havde samarbejdet med ‘russerne’ for at underløbe det amerikanske valg i 2016. De journalister der svarede rigtigt og holdt deres BS skilte op, skulle så motivere deres dom ud fra et eller flere af “De 4 D’er”.

Dette er få måneder før Robert Mueller fremlagde sin rapport, der bagvendt underkendte hele fortællingen om Trumps påståede parløb med Putin. Ikke nok med det, så havde resultatet, omend ikke det verbose indhold, af Muellers rapport, været kendt i mere end et halvt år, da Mueller havde oplyst, at der ikke ville bliver foretaget flere interviews, afhøringer eller stævninger. således vidste man allerede hvem spillerne var og kunne se at Mueller spillede uden kort på hånden. Nok om min mal-informative distraktion der afviser

Det næste kursisterne skulle bedømme som BS var et valgslogan fra Nigel Farages Brexit-kampagne. Og her kom nogle journalister selv på et femte ‘D’, Divide. Brexit kampagnen splittede briterne fra et konsensus om at bakke om demokratiets institutioner. Demokratiet er nemlig i deres optik ikke, som Løgstrup sagde, evnen til at være uenige i mindelighed. Demokratiet er institutionerne, og de ansatte beskytter det i deres eget billede. 

Den fjerde statsmagt som statens fjerde magt. “Vi er medierne nu!”

 
Artiklen har været bragt i 24Nyt