Screening af jobansøgere
Hvorfor modstand mod pointsystemer for indvandrere? For økonomer er screening en rationel måde til at selektere mellem ansøgere under ufuldkommen information – og regeringens pointsystem er netop en screeningsmekanisme. Det er ikke den smarteste måde at screene indvandrere på, og regeringen kunne tage ved lære af erfaringer fra områder, hvor screening af ansøgere anvendes rutinemæssigt: Ved besættelse af ledige stillinger.
En virksomhed ved ikke hvilken ansøger, der vil være bedst til jobbet, og det er for omkostningsfuldt at ansætte alle for efterfølgende at fyre de mindst duelige. Virksomheder screener derfor ansøgerne. Først på baggrund af et pointsystem (eksamenskarakterer) og tidligere erhvervserfaring. Et højt karaktergennemsnit er ansøgerens måde at signalere høj produktivitet. Dernæst inviteres udvalgte til en ansættelsessamtale, hvor det bl.a. vurderes, om ansøgeren vil passe ind i virksomhedskulturen.
Da der altid er en risiko for fejl, når beslutninger træffes under ufuldkommen information, så ansættes de fleste med en 3 måneders prøveperiode. Det reducerer fyringsomkostningerne, og det påfører den ansatte en selvrisiko og et incitament til at strenge sig ekstra an i prøveperioden.
At screene ansøgere på den måde er en rationel måde at træffe beslutninger på under asymmetriskinformation (ansøgeren har bedre information om egen produktivitet, end virksomheden har). Virksomheden kan mene, at særlige karakteristika som køn, alder, etnisk oprindelse, højde og fysisk styrke eller personlig udstråling og udseende er vigtige, og retten til at skelne mellem – diskriminere - ansøgere – af en hvilken som helst grund eller uden grund – er en simpel følge af økonomisk frihed. Hvis en virksomhed i for høj grad ansætter medarbejdere ud fra andre kriterier end produktivitet, så straffes virksomheden på markedet med et mindre overskud og tab af markedsandele.
Screening af indvandrere
Lande screener indvandrere, og de diskriminerer, så nogen får arbejds- og opholdstilladelse, og andre afvises. Der findes mig bekendt ingen lande, der har åbne grænser. Alle diskriminerer, og det er fuldt legitimt. Det er en menneskeret at kunne forlade sit fædreland, men ikke en menneskeret at få opholds- og arbejdstilladelse i et andet land.
Regeringen har indført et pointsystem for indvandrere. Pointsystemet er baseret på information om uddannelse og tidligere erhvervserfaring. Den information er ikke særlig præcis i forhold til at vurdere, om en indvandrer vil være i stand til og villig til at forsørge sig selv. Som alternativ har Liberal Alliance (LA) foreslået, at indvandrere selekteres ud fra, om de har et job på hånden eller ej.
Sloganet om ”Åbne grænser og lukkede kasser” er – et slogan. LA’s forslag har i virkeligheden ikke meget med åbne grænser at gøre – eller med lukkede kasser for den sags skyld: Ansættelseskontrakten er et signal, som indvandreren bruger til at sige ”jeg vil være en produktiv borger i Danmark”, og ansættelseskontrakten anvendes altså som en screeningsmekanisme af myndighederne præcis som regeringens pointsystem. Ud fra en økonomisk betragtning er LA’s screeningsmekanisme mere præcis, fordi det signal, den baserer sig på – en ansættelseskontrakt – siger mere om indvandrerens evne og villighed til at forsørge sig selv, end regeringens pointsystem gør.
LA foreslår endvidere en femårig ”prøveperiode”, hvor indvandreren og dennes familie ikke har ret til sociale ydelser og skal sørge for at være dækket af en privat sundhedsforsikring. I denne periode vil indvandreren kunne udvises, hvis vedkommende ikke kan forsørge sig selv. Det svarer til virksomheders prøveperiode, og det indebærer en selvrisiko for indvandreren – og et stærkt incitament til at stramme sig ekstra an i de første år. Det øger sandsynligheden for en vellykket integration.
Screening for integrerbarhed?
Spørgsmålet er, om det alene er selvforsørgelse, der skal være kriteriet for selektion blandt indvandrere? Eller skal der også screenes for indvandrernes evne til at blive integreret?
Både regeringens og Liberal Alliances screeningsmekanismer synes at basere sig på den opfattelse, at det eneste problem med indvandring er, at der er en overvægt af indvandrere, der belaster de sociale systemer og tjener så lidt beskattede penge, at de ikke er nettobidragsydere. Kort sagt: Problemer med indvandring knytter sig alene til indretningen af velfærdsstaten, ikke til indvandrerne.
Det kan man enten udlægge som en ekstrem materialisme, hvor alle værdier og adfærd alene udledes fra materielle forhold eller en (selvvalgt) blindhed over for andre konsekvenser af indvandringen: problemer med multikulturalisme, sammenhængskraft, ghettodannelse, radikalisering, kulturelt betinget modvilje mod integration og tilsvarende krav om særregler, særlovgivning og særrespekt, større behov for særundervisning i skoler, hyppigere forekomst af visse genetisk betingede sygdomme, der belaster sundhedsvæsenet, manglende anerkendelse af kvinders og homoseksuelles lige rettigheder, krav om indskrænkning af ytringsfriheden af hensyn til islam, trusler og intimidering af indvandringskritiske politikere, profetspottere og islamkritikere… Fortsæt selv listen.
Ud fra en økonomisk betragtning er det naturligvis relevant at se på den samlede pakke af konsekvenser og omkostninger af indvandring og ikke udelukkende fokusere på den enkeltes selvforsørgelse, og derfor er det rationelt også at screene indvandrere på baggrund af information, der signalerer noget om integrerbarhed.
Ønskes det eksempelvis at begrænse overrepræsentationen af visse indvandrere i kriminalitetsstatistikken, så er køn og alder relevant information at selektere indvandrere ud fra: Yngre mænd er mere kriminelle end kvinder og end ældre mænd. Kriteriet kunne forfines ved at afgrænse det til mænd fra ikke-vestlige lande eller måske endda mænd fra en række specifikke lande.
Hvis man ser islamisk radikalisering, trusler mod ytringsfrihed og terrortrusler som et væsentligt problem, så er religion kombineret med land – og køn – relevant information at lægge til grund for en screening af indvandrerne.
Er der tale om krænkelse af nogens rettigheder?
Igen: At screene ansøgere på den måde er en rationel måde at træffe beslutninger på under asymmetrisk information – og i dette tilfælde er det indvandreren, der har bedre information om egen vilje og evne til at blive en velintegreret borger, end modtagerlandet har.
Men er det ikke diskriminerende? Krænker man ikke indvandrernes rettigheder? Svaret på det første spørgsmål er ja, svaret på det andet spørgsmål er nej. Selvfølgelig er der tale om diskrimination i betydningen forskelsbehandling, men også screening ud fra krav om job og selvforsørgelse diskriminerer de indvandrere, der er fysisk eller mentalt handicappede, er gamle, er kronisk syge, er kvinder opvokset i lande, hvor de – fordi de er kvinder – er blevet forment adgang til uddannelse, eller bare er vokset op under en sådan fattigdom, at uddannelse aldrig var en mulighed.
Det ejendommelige ved hele diskussionen om lukkede grænser er, at én form for diskrimination accepteres alment, nemlig den økonomiske, hvorimod det møder modstand at diskriminere på baggrund af nationalitet, køn eller religion. Men er en sådan diskrimination en større krænkelse af indvandrernes rettigheder? Selvfølgelig ikke. Og det er hverken mere eller mindre liberalt. Det er bare ikke politisk korrekt.
Lovgivning er territorielt afgrænset
Lighed for loven gælder kun nationalt, da lovgivning er territorielt afgrænset, så det er kun i forhold til personer med ophold i Danmark, at staten ikke må diskriminere, og det er ikke en menneskeret at kunne bosætte sig, hvor på jorden man ønsker. Der er således ikke tale om, at krænke indvandrernes rettigheder, hvis de udelukkes fra at få opholdstilladelse i Danmark – af en hvilken som helst grund eller uden grund. Hvis der er nogens rettigheder, der bliver krænket, så er det danske ejendomsbesiddere, der de facto hindres i at kunne sælge deres ejendom til potentielle indvandrere. Det må være et begrænset problem.
Hvis et land indfører en meget restriktiv indvandringspolitik, der udelukker produktive indvandrere, blot fordi de har den forkerte religion eller kommer fra det forkerte land, så vil landet blive straffet af markedet, præcis som virksomheder, der ikke ansætter de bedst egnede. Landet vil få færre produktive indvandrere til landet, og det vil alt andet lige blive fattigere end ellers.
Og det er præcis den situation, Danmark er havnet i. Vi har indrettet os med et skattetryk og socialt system, der afskrækker de mest produktive og potentielt lettest integrerbare indvandrere fra at flytte til Danmark, og som samtidig tiltrækker indvandrere, der hverken har vilje eller evne til at blive integreret eller være selvforsørgende. Og ved ikke at selektere indvandrere efter deres grad af integrerbarhed, er følgeomkostningerne fra manglende integration blevet enorme.
Integrationsproblemerne kan man ikke løse med indvandringspolitik, men fremadrettet kan man undgå at forværre fremtidige integrationsproblemer ved at anlægge et mere økonomisk – og mindre politisk korrekt – syn på screening af indvandrere, hvor der tages højde for den samlede pakke af omkostninger ved indvandring og ikke kun de direkte økonomiske. Det er økonomisk rationelt, og det er ikke mindre liberalt. Ingen indvandreres rettigheder krænkes derved, og det giver danske skatteborgere en bedre beskyttelse mod at skulle betale unødigt høje skatter for at dække udgifter til en mislykket integration.
Torben Mark Pedersen er cand. polit., ph.d , formand for Liberal Alliance i Københavns Storkreds og med i Trykkefrihedsselskabets rådgivende råd
Kommentarer
20. december 2010 - L.I. Jensen
Hvis alle danske vælgere blev tvungent til at læse (og forstå) Torben Mark Pedersens "perlehønse-logik", ville Liberal Alliance få en fremtrædende plads i Folketinget i kraft af vælgerflugt fra næsten alle eksisterende partier.
Sammenligningen med erhvervslivets rekruttering ligger lige til højrefoden, og burde kunne vinde gehør hos næsten alle danskere.
Danmark skulle kunne henholde sig til at landet IKKE er verdens "varme seng".
20. december 2010 - Keld Rasmussen
Han giver sit eget begrundede bud på en udlægning og ansporer til fri overvejelse over, om spørgsmålet vel ikke kan ses også fra flere og andre vinkler uden at gøre alting lige fedt. Meget befriende lader Torben Mark Pedersen således - med sin spids mod 'politisk korrekthed' - forstå, at han er en mand, der til forskel fra de 'korrekte' vil leve og lade leve. Det kan han ikke takkes nok for.
Ordet 'diskrimination' er latin og betyder slet og ret 'skelnen' - således at det latinske navneord 'diskrimen' betyder 'forskel', 'sondren', 'afgørelse' eller 'vendepunkt', mens udsagnsordet 'discriminare' betyder at 'dele' eller 'inddele'.
(Kilde: "Latin-dansk ordbog - Gyldendals Røde Ordbøger" af Thure Hastrup, 3. udgave, 2. oplag, 1970).
Ud over de meget omtalte pointsystemer lader Torben Mark Pedersen fornuftigvis forstå, at det sidste ord i den sag næppe er sagt.
Siden 1983-udlændingelovens bestemmelser om åbne ladeporte har der i danskernes interesse - og ikke i udlændinges interesser kontra danskernes - dannet sig folkelig modstand mod en tøjlesløs immigration. Den er af gavn kun begrundet i 'større bøffer' for immigranter til Danmark end i disses hjemlande, fordi hjemlige politikere - for andre menneskers penge og uden at spørge, om de vil betale - har slået de hjemlige sociale kasser op på vidt gab for stort set hvem som helst.
Det, der skulle være et socialt sikkerhedsnet for indfødte danskere i bekneb til gengæld for mange års arbejde og skatteyden, blev af gavn en fuglekasse for tilflyvende fremmede fugle i stedet. Hvis nogen opsætter stærekasser, bør det da ikke forbløffe, at stære tager bolig i dem.
Men stærene kan intet bebrejdes - kun dem, der har opsat stærekasserne.
Derfor bliver vi nødt til at 'diskriminere' - at skelne - i nødværge for at kunne rette op på dette misforhold og forhindre dets uoverskuelige følger i og med, at trafikken fortsætter, omend i begrænset men utilstrækkeligt begrænset omfang.
Rigtigt eller ej - men overvej dette bud på en skelnen: I nødværge kunne udlændingeloven med lange men ikke rasende mange pennestrøg nedbringes til nogle fornuftige almene bestemmelser, der ikke mindst skal betone tildelt indfødsret som et privilegium (jvf. Grundloven) men også sætte nogle grænser. En grov og firkantet - men virksom - ramme - kunne det være, hvis Danmarks udlændingelov også foreskrev lodret forbud mod optagelse af immigranter fra en liste navngivne stater, indtil de pågældende landes navne forsvandt fra lovens liste, der selvsagt løbende skulle kunne ændres.
Ja, det er skelnen - eller 'diskrimination' for nu at udtrykke det på latin i stedet for dansk. Er det ikke en sådan håndgribelig skelnen, Danmark behøver?
21. december 2010 - Leif Brinckmeyer Olsen
Ellers er artiklen som talt udaf mit hjerte - (du burde melde dig ind i D.F.)
Med venlig hilsen og ønsket om en god jul!
Leif.
P.s.: Man burde omdefinere begrebet "flygtning".
21. december 2010 - Kenneth Hansen
Danmark skal være behjælpelig med råd og vejledning og tilbyde velkomst/introduktions kursus af kortere varighed. Med egenbetaling, selvfølgelig.
EU og arbejdskraftens frie bevægelighed er vel ikke sådan at komme uden om, selv for Liberal Alliance? Der kan ikke opstilles krav, der modsvarer EUs frie bevægelighed?
Held og lykke med projektet.
21. december 2010 - Hans Erling Jensen
Egentlig mener jeg, at Torbens indlæg har lige så lidt at gøre med trykkefrihed som den unge ekvilibristiske Christians Skovs tidligere på ugen, men det er dog forståeligt for en plebejer som mig, og det promoverer ingen religion!
I Østeuropa, specielt i Polen, findes der ikke ret mange af den type indvandrere, som der altid tales om. Det er ikke fordi polakker ikke kan lide kebab eller shawama, eller hvad det nu hedder. Det er simpelthen fordi polakker ikke har adgang til åbne kasser. Der må man klare sig selv.
Det ser vi jo, siger folk, de er jo her ohg hæver børnebidrag! Gu er de da ej. Jeg har arbejdet med polakker i 6 år. De er loyale mod sit land, familien bor der, de gider ikke at sættes til side for en subkultur, eftersom de har en katolsk tradition - men de fleste jeg har mødt er lige så katolske som jeg er kristen.
Der var engang en læge i Ungarn som svarede på, hvorfor der ikke findes "whip-lash" i Ungarn - whip-lash, eller piskesmæld, var jo en overgang en epidemisk sygdom i Skandinavien. "Der er ikke penge i det i Ungarn", sagde hun. (Jeg tager ikke stilling til om whip-lash er en regulær lidelse eller ikke.)
Men jeg skriver gerne, at islam er ikke en anerkendt sygdom, der giver ret til socialhjælp ud over alle grænser i Østeuropa. Der findes behøvende nok fra før, og i øvrigt har det vist sig, at indvandringen fra de lande "vi ikke må nævne" heller ikke kommer til de lande, vi mener er underudviklede i Europa, nemlig de Østeuropæiske!
Jeg, som gammel humanist - jeg har aldrig været kommunist, gud forbyde det, har svært ved at fatte, at liberalisten egentlig har så ret så ret. Men det har "han"!
Beviset findes i Polen - om ikke andre steder.
21. december 2010 - Ulla Lauridsen
Jamen, altså. Du ved, at vi er enige angående indvandring af indvandrere så at sige. Men de regler, der aktuelt diskuteres, handler om ægtefællesammenføring. Og hvor det ganske rigtigt, som du siger, ikke er en ret at få opholdstilladelse hvor som helst i verden, er det omvendt meget rimeligt, at man som dansk statsborger kan gifte sig og leve sammen med sin ægtefælle, også i Danmark.
Og her kunne jeg godt tænke mig at støtte lidt mere af den diskrimination, du taler så klogt for. For dét, vi i virkeligheden er imod, er jo ikke, at en dogmedansker gifter sig med en brasilianer, der måske ikke taler engelsk. Dér må vi tage skidt og kanel blandt hinanden.
Alle, der taler ærligt om sagen, vil gerne indrømme, at reglerne er indført, fordi der sker en målrettet og ensrettet indførsel af muslimer, som det har vist sig, at vi ikke får den store glæde af, via arrangerede ægteskaber, ofte med fætre og kusiner. Dét falder ikke nødvendigvis, synes jeg, ind under retten til at gifte sig 'med den, man elsker', som de radikale ville sige. For der er ikke som udgangspunkt tale om hjertets valg - det er et socioøkonomisk arrangement.
Vi kunne jo for eksempel forsøge at lovgive sådan, at arrangerede ægteskaber betød, at familiesammenføring var udelukket. Vi kunne som udgangspunkt antage, at et ægteskab med en fætter eller kusine altid er arrangeret. Hvad er sandsynligheden for, at en ung mand eller kvinde, blandt alle andre på jorden, forelsker sig uhjælpeligt i sin fætter eller kusine?
I USA - dette i øvrigt så liberale land - skal man overbevise myndighederne om, at det faktisk drejer sig om et reelt kærlighedsforhold, hvis man vil sammenføre en ægtefælle. Vi kunne gøre det samme.
For de radikale, så sindssyge de end er, har jo ret i én ting. Det er ikke rimeligt, at en dansk statsborger ikke kan leve med den, han eller hun elsker, i Danmark.
Jeg har selv en lille aktie i sagen, fordi et ungt familiemedlem har giftet sig, af kærlighed, med en ung kvinde, der var her i landet som au-pair. De har store problemer med at skaffe hende en arbejds- og opholdstilladelse, og det har store økonomiske og sociale konsekvenser. Hun må jo aktuelt ikke arbejde, selvom hun kan og vil, og de ved ikke, hvad de skal gribe og gøre.
Det var ikke dét, vi ville med reglerne. Det er bedre at diskrimere, som du siger - at vurdere den enkelte sag.
mvh Ulla Lauridsen
21. december 2010 - Peter Buch
Tilbage omkring 1970 var det anslåede antal der levede uden registrering 10.000 i Danmark, som jeg erindrer det i en artikel med en hr. Nissen fra det daværende Fremmedpoliti.
Hvor mange et anslået antal uden registrering med videre bedømmes til aktuelt er mig ukendt.
Alle grænser der ikke er overvågede er åbne for adgang.
Bortset fra det er mit perspektiv - også- ud over andre begrundelser jeg kunne nævne for min holdning til en indvandringsproblematik langt mere egoistisk end det af Torben Mark Pedersen beskrevne, og med det udgangspunkt er enhver anden en konkurrent, det være min nabo, landsmand, udlænding, eller uidentificerbare størrelse. Jo flere der er på det lokale territorie jo mindre mulighed for min egen opnåelse af erhvervelse af et stykke jord. De fylder alle!
Udsnit af kommentar efter korrektur andetsteds:
http://www.berlingske.dk/kommentarer/danskerne-er-snotforkaelede
-Besiddelse af eller medejerskab af land ses som et personligt mål, jeg endnu ikke har opnået. Jeg har ikke en stor indtægt, men er glad for den der findes.-
God jul.
22. december 2010 - Tommy Jørgart
22. december 2010 - Torben Mark Pedersen
Min klumme handler om indvandring, ikke om familiesammenføring.
Når det drejer sig om indvandring, er det for mig at se enkelt: Et land har lov til at give afslag på opholdstilladelse af en hvilken som helst grund og uden grund.
Når det drejer sig om familiesammenføring er det mindre enkelt. Retsstatsprincipper om lighed for loven tilsiger, at alle i Danmark skal behandles ens, og det udelukker at stille andet end helt generelle krav til en indvandrende ægtefælle om eksempelvis selvforsørgelse. Man kan overveje, om der kan skelnes mellem danske statsborgere og ikke-statsborgere, og det kan forsvares i nogle tilfælde:
Hvis indvandring baserer sig på en privatretslig aftale, hvor indvandreren forpligter sig til at være selvforsørgende, tegner en sundheds forsikring, og ikke kan modtage overførselsindkomst i de første 5 år eller lignende, der kunne det naturligvis også være en del af kontrakten, at vedkommende ikke kan få familiesammenføring i de første fem år. Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det ville stride mod nogen konventioner, det ville det formentlig, men anskuet ud fra en liberal tankegang ville det være helt ok med frivilligt indgåede aftaler.
For danske statsborgere er det derimod udelukket at diskriminere på baiss af etnisk oprindelse eller religion.
Men som for anden indvandring må det være et rimeligt kravt, at ægtefællen ikke direkte ligger skatteyderne til last. Det er derfor rimeligt nok også at stille krav til til ægtefællesammenføring om, at ægteparret skal have en egnet bolig og en minimum husstandsindkomst, at den sammenførte ægtefælle ikke kan modtage nogen former for sociale ydelser i de første fem år, og at vedkommende skal være dækket af en sundhedsforsikring (også for kommende børn) i de første fem år.
Sådanne krav vil gøre det vanskeligere at få en uuddannet ægtefælle fra et tredjeverdensland til Danmark, ligesom det vil gøre det vanskeligt for danske studerende, men selvforsørgelse er et rimeligt krav at stille. Og det er et generelt krav, der gælder alle. Et sådant krav vil begrænse, men ikke stoppe kædevandring og tvangsægteskaber, men efter Metoc-dommen er det alligevel illusorisk, at man kan begrænse det via indvandringspolitikken.
23. december 2010 - Kenneth Hansen
Dem der ikke var og er berettiget til asyl er her endnu. Mange har fået både statsborgerskab og "landsbysammenføring" fra hjemlandets sørgelige højslette.
Nå, men det er vel ret beset familiesammenføring og ægtefæller til arbejdstagere, samt "azul-turister" Danmarks skal forsøge at skærme sig imod og opstille væsentlige krav for.
Jeg er helt og aldeles tilhænger af den model med oldeforældre. Det er næsten genialt.
24. december 2010 - Peter Buch
Den lejlighedsvise tilværelse, markedsprincippers primat med selvforsørgelse som et kriterie blandt mange andre sat ind i forsøget på den aktuelle miseres løsen, kan i videre perspektiv tillige tolkes som generelt samfundets, som mange menneskers tilværelse uden et reelt altid eksisterende hjem, altid eksisterende fysiske og menneskelige eksisterende rammer i min tolkning.
Uden egentlig bund og fundament bliver selve mennesket når noget som screening prises som også et for indvandringsproblematikken velegnet middel.
Der er som sådan blot tale om endnu mere brændstof føjes til bogholderiets, til en forsøgt struktureret rodløsheds vidtfavnende liberale arne, menneskehedens forfalds domæne.
Jul i skjul er livet værende lokalt og globalt uden så meget som selv en elendig bonderøv, med selv den ringeste krybbe at tilbyde, uden base, uden håb overladt til dagsaktuelle behovs dagsorden, prissat, prisgivet markedets kræfter, et marked hvis indhold, hvis opretholdelse mennesket selv styrer.
Bortset fra det synes jeg, indvandring som sådan den er alt for stor, alt for tåbelig, men jeg er jo nok også selv faldet alt for godt til her i min lejlighedsvise...