Verdens eneste socialistiske monarki
Der er egentlig ikke meget at smile over som situationen er. Den borgerlige regering kører på pumperne. Dens projekt – i det omfang den havde et – er mislykkedes. Den kan ikke mere. I horisonten truer venstrefløjen. Den borgerlige regerings opgave var en kulturkamp. Den måtte gøre op med det kulturradikale meningshegemoni i i ånds- og kulturlivet, sætte Danmark på dagsordenen, løsne multikulturalismens kvælertag og særligt i uddannelsessystemet drive oikofobien på porten. I verdens eneste socialistiske monarki skulle regeringen tage opgøret med den velfærdsstat, som havde udviklet sig til en socialisering af tilværelsens mest basale forhold, hvor familielivet var blevet eksproprieret, og enhver sædelighed forsøgt holdt nede ved rundhåndede subsidier. Den borgerlige regeringens eneste eksistensberettigelse var at sætte sig i spidsen for en konservativ reaktion mod det vulgære, sociale eksperiment, som vi kaldte Danmark.
En konservativ reaktion? Ja, for konservatismen er netop den ideologi, der vil stille sig på vores kulturelle udgangspunkt og forsvare den frihed, som er denne kulturs mest værdifulde frugt, og som samtidig er den klareste forudsætning for, at vores kultur og civilisation kan videreføres.
Friheden som levet virkelighed og som en arv, der igen måtte hævdes. Det var den borgerlige regerings opgave, men hvad blev det til? En enkelt stramning af den før så grænseløse indvandring. En prop i den nationale suverænitets revnede og indefra opløste dige. Det var, hvad den forenede borgerlighed kunne mande sig op til. Selv for Dansk Folkeparti er kulturkampens blevet til et forsvar for bare patter og fri kage med saftevand i venteværelset.
Eftertiden må vise, om der var tale om en stakket frist, om erosionen uden et egentligt nationalt og konservativt opbygningsarbejde måtte fortsætte, og om et nyt digebrud måtte blive den egentlige konsekvens.
For ikke så længe siden skrev den konservative litterat Kasper Støvring i Berlingske Tidende om det borgerlige momentum, altså det forhold, at de borgerlige egentlig havde sejret, og at særligt konservative kunne have noget at glæde sig over. Og lad gå da. Lad os glæde os over, at det ikke står så skidt til, som det gjorde før, og lad os særligt glæde os over, at der er opstået en stærk borgerlig opinion, at debatten nu foregår mellem konservative og liberale og ikke mellem højre og venstrefløj. For ti år siden var det ikke sådan. At det er forandret er godt. Så lad os en kort stund glædes over det og så vende tilbage til den bekymring, som enhver sund fornuft må nære.
Afgørende sandheder ikke længere til debat
Faktum er, at de borgerlige debattører står helt alene med kulturkampen. Befolkningen vil hellere se ”Vild med Dans”, og den borgerlige regering har sat sine penge på etablissementet. Når ”venstrefløjen” nu fylder så lidt i den offentlige debat, er det simpelthen fordi, den ikke behøver at tage særlig notits af de små borgerlige køtere, der intet andet kan gøre end stille sig op foran de tavse monolitter og bjæffe så dygtigt, de har lært. Systemet kører videre, og højrefløjens dominans på blogs er ikke et tegn på dens styrke, men et tegn på, at den af ren nød er fortrængt ud i massekommunikationens mest afsides randområder.
De afgørende sandheder er ikke længere til debat. Centrum-venstres meningshegemoni reproducerer sig selv i de underliggende antagelser, som gør sig gældende i enhver skønlitterær produktion, videnskabelig indsats og journalistisk virksomhed. Kun popkulturens perversiteter, grænseløse selvoptagethed og selvsmagende egoisme, altså med andre ord et moderne barbari, udfordrer den.
Multikulturalisme og doktrinær liberalisme er tvillinger
Og skal vi virkelig glæde os over, at vi er så stærke i den borgerlige lejr, at vi nu ifølge Information har formået at overtage venstrefløjens tradition for splittelse og fraktionering? Er det virkeligt et styrketegn, at konservative og liberale bider tungerne af hinanden? Er sagen ikke snarere den, at det borgerlige Danmark ikke eksisterer, når kampen ikke længere står mod socialismen? Er sagen ikke den, at multikulturalismen og den doktrinære liberalisme er grimme tvillinger?
Nuvel, der findes fornuftige liberale, som nærmest er konservative, og ja, ja, der er mange gode ting i liberalismen. I en eller anden forstand er vi jo alle liberale – gudskelov. Men mellem konservatisme og liberalisme består et tilsyneladende afgrundsdybt skel i opfattelsen af frihedens rødder. Mens konservative erkender, at friheden eller rettere frihederne er et konkret kulturelt og historisk produkt, en vestlig egenart, som vi først gennem abstraktionen ophæver til princip, så springer liberalismen alle disse vanskeligheder og mellemregninger over, vælger nemheden og forstår alene friheden som et princip, en ide, der simpelthen er rigtig blot fordi den er.
At så mange folk rundt om på kloden nu direkte afviser det vestlige frihedsbegreb, ja, at en af kulturkampens væsentligste fronter netop er mod den islamisme, der er en negering af det vestlige frihedsbegreb som sådan, synes ikke at anfægte de rettroende liberalister.
Hormonelt forstyrret teenager
Om noget viser virkeligheden, at friheden ikke er en neutral fællesgrund eller en universel værdi. Den er først og fremmest vores på godt og ondt. Det er en værdi, som er opstået og formuleret i særlige kulturelle sammenhænge, og som vel ligesom alt andet uden sine rødder må visne. Det liberale frihedsbegreb er dog allerede i sit udgangspunkt rodløst, fordi det bygger på fornægtelsen af sine kulturelle forudsætninger: Den nationale tradition, græciteten og kristendommen. Det liberale frihedsbegreb er som en hormonelt forstyrret teenager, der ikke vil være ved sit ophav, som ligefrem stædigt hævder at være forældreløst – ja født uden navlestreng – og som i sidste ende vil slå sine forældre ihjel for at få pointen igennem.
Dette er jo egentlig situationen, når liberale universalister som CEPOS-juristen Jacob Mchangama eller Dennis Nørmark, der ligeledes er tilknyttet bemeldte liberale tænketank, vender kanonerne mod kristendommen, eller når en anden liberal universalist, Frederik Stjernfelt, allierer sig med en række professionelle Luther-bashere for at bevise, at Luther var 1500-tallets Osama bin Laden.
Nok hævder de liberale at være langt mere rendyrkede i deres forsvar for friheden, men deres frihed er så sandelig ikke af denne verden. Den er en drøm, en utilnærmelig horisont og en gold utopi. Det er ikke frihed til os, men frihed fra os og alt, hvad vi står for i kraft af nu engang at være dem, vi er, født på dette sted og i denne tid.
Konservatisme alene i frihedsforsvaret
Splittelsen mellem liberalismen og konservatismen viser ikke borgerlighedens styrke, men understreger, at konservatismen står alene i sit forsvar for den vestlige frihed. Nok har den mest at byde på og nok blæser vindene internationalt den vej, men den er svagest organiseret. Den holdes oppe af en broget skare af fribyttere langt fra de statslige institutioners overflod, sikkerhed og bonede gulve og næsten endnu længere fra CEPOS’ stadigt mere velordnede og veldisciplinerede og rettroende liberale milits.
Men den har én fordel. Den har tyngden. Dens projekt er påkrævet, nødvendigheden betinger det.
Konservatisme er, som den konservative præst Alfred Bindslev skrev engang, "i sig selv en magt, der også uden om partirammerne baner sig vej, regulerer og ordner. Det levedygtige samfund kan ikke være den foruden. Var det ikke så, ville mismod vel stundom stjæle sig ind i sindet. Men det er så.”
Christian Skov er redaktør af Årsskriftet Critique
Kommentarer
16. december 2010 - John Wenzel
16. december 2010 - JacobCT
Især er det ufatteligt for mig, at de konservative i den grad er pro-EU i alle spørgsmål :-(
16. december 2010 - Axel O
16. december 2010 - Thomas
...det her tegner godt for de kulturkonservative.
17. december 2010 - Hans Erling Jensen
Det blev lidt trættende, fordi der blev aldrig nogen ende på snakket og nogle ideer til, hvordan tingene kan ændres, således at det batter, kom heller ikke frem der. Nu stiller jeg så spørgsmålet, Christian Skov: Hvad er det egentlig du vil sige? Og kunne du ikke gøre det med lidt færre ord, og så nogle vi kan forstå?
Det kan da godt være vi er enige til sidst, men jeg ved ikke rigtigt i hvad. Det tog for mange omveje - for mig i alle fald.
Med venlig hilsen
Hans Erling Jensen
17. december 2010 - Aksel Hansen
Ja, måske skal vi tilbage til Sokrates og Platon for at få orden - dvs. dannet bolværk med antidemokratisk islamisme her i lille Danmark.
17. december 2010 - Emil
17. december 2010 - Henrik Henriksen
17. december 2010 - Torben Mark Pedersen
Når man er så begavet som Christian Skov, så ERKENDER man blot, "at friheden eller rettere frihederne er et konkret kulturelt og historisk produkt". Det er nærmest som om ”virkeligheden” åbenbarer sandheder for en, når man er konservativ, for så: "VISER VIRKELIGHEDEN, at friheden ikke er en neutral fællesgrund eller en universel værdi."
Jeg er simpelthen dybt misundelig.
Men hvad betyder denne konservative indsigt i frihed så? At ytringsfrihed er kulturelt og historisk betinget, så Trykkefrihedsselskabet skal afholde sig fra at kritisere fravær af ytringsfrihed i Kina eller Saudiarabien, fordi de ikke har deres kulturelle forudsætninger i "Den nationale tradition, græciteten og kristendommen"? Og skal vi af samme grund ikke forsvare muslimske indvandreres ytringsfrihed, fordi de har andre kulturelle forudsætninger? Skal der ikke gælde lighed for loven i Danmark?
Nej, sådan skal det vist ikke forstås, for friheden er alligevel et ”princip” hos de konservative. Men hvordan gik det så til, at frihed gik fra at være bundet i en bestemt tid og kultur til at blive et princip?
Det er her, det bliver virkelig fantastisk, når konservative ”først gennem abstraktionen ophæver [friheden] til princip”.
For hvordan kan man ”ophæve” noget konkret historisk og kulturelt til et princip? Man kan ikke engang lave en logisk deduktion, og hvordan kan noget på en og samme tid være et princip og samtidig have forudsætninger i "Den nationale tradition, græciteten og kristendommen"? Det er vel ikke et princip, hvis det samtidig er kulturelt og historisk betinget, eller for konservative er principper ikke universelle? Og hvis det alligevel er universelt, hvordan gik det så til, at det ”gennem abstraktionen ophæver sig” fra at være bundet i tid og sted til at være universelt?
Der er en logisk brist her, og det er bestemt ikke klart, hvordan konservatives ”princip” om frihed er mere solidt funderet, end liberalisternes. Tværtimod, Der er simpelthen ikke nogen logisk sammenhæng mellem opfattelsen af frihed som historisk og kulturelt bundet og frihed gennem abstraktionen ophævet til princip. Det er rent tågesnak.
18. december 2010 - William Jansen
Jeg har ingenting imod at enkelte debattører kritiseres for deres konkrete udtalelser (der leger jeg selv med, ofte og gerne). Men at masse-afvise ens medborgere som fæller på baggrund af ideologi (jf. bl.a. udtalelsen "Konservatisme alene i forsvaret") er ikke konstruktivt. Fint nok at give enkelte liberale, enkelte socialister, enkelte whatever hug, men forsvaret for Vesten begås også af liberale, socialister, konservative m.m., og det forsvar har ikke brug for at en vulgær-oikofob slipsedreng fra Århus promoverer splittelse, fremfor fællesskab.
En bemærkning om kulturelt selvhad:
Den borgerlige regerings opgave var en kulturkamp. ... og særligt i uddannelsessystemet drive oikofobien på porten.
Godt så. Skribenten vender sig tilsyneladende mod oikofobi. Men så fortsætter han med ordene: ...det vulgære, sociale eksperiment, som vi kaldte Danmark.
En oikofob karakteristik af det land, som mine forfædre har skabt, og som jeg har valgt at leve mit liv i. Et glimrende eksempel på at vulgær-oikofobien (læs; <em>det kulturelle selvhad) er rykket mod højre.
18. december 2010 - Hans Erling Jensen
Jeg tog et lynkursus i "nyakademisk retorik" her denne lørdag, sneen holdt mig alligevel fra at foretage mig noget mere nyttigt, såsom havearbejde eller polere bilen eller noget andet, hvor jeg kunne "ophæve abstraktionen fra at være princip til realitet".
Jeg klarede det ikke alligevel. Det var derfor at jeg åndede lettet op og fik en følelse af græcitet og national kristendoms ophøjelse, da jeg så William Jansens indlæg oven.
Da forstod jeg, at jeg måske kan klare mig med en ekstra time i "blog-indlægs-teknik og IP-nummer identifikation!
Jeg skal dog erkende, at Torben Mark Pedersen udtrykker sig mere sympatisk end jeg (gør i mit første indlæg), men meningen er og bliver det samme. Vås er og bliver vås - uanset hvor mange uddannelser man så har fuldført.
Retorik for retorikkens skyld er faktisk et ufint tidsspilde for os lidt ældre, der må økonomisere med den tid vi har tilbage..... :-D
I al fordragelighed og med glædelig jul og godt nytår....
19. december 2010 - Larz Thielemann
Din smukke citat-afslutning, som rammer det hele ind med silkesnor, læste jeg i en anden forklædning i Katrines Winkels fremragende bog "Rend mig i Kødkryderne", hvor hun bruger George Eliot:
"Når verden bliver bedre, beror det til dels på uhistoriske handlinger, og når du og jeg ikke har det værre end tilfældet er, skyldes det ikke mindst de mange, der har levet et trofast, skjult liv og nu hviler i glemte grave."
Keep up the good work.
19. december 2010 - Christian Skov
Jeg forstår ikke din forvirring over, at man kan mene, at "virkeligheden" kan vise os noget. Det kaldes empirisme og det er ærligt talt, også for en fornuftig liberal, det mest relle udgangspunkt at tage, hvis man vil undersøge - eller forsvare - friheden.
Det betyder egentlig ikke for mig at se, at man skal opgive kampen for ytringsfrihed etc. andre steder end i frihedens europæiske muld, men det betyder, at man i hvert fald bør gør sig selv - og os andre - den tjeneste at tage med i betragtning, at kultur betyder noget og at kampen for at prædike ytringsfrihed i Saudi Arabien bliver op ad bakke.
I forhold til den mere hjemlige debat, jamen så drejer det sig om ikke at tro, at friheden hinsides vores kultur har svære vækstbetingelser, at friheden på mange måder er et biprodukt af, hvordan vi i øvrigt gennem historien har indrettet vores samfund og kommet til at tænke over verden, mennesket osv. Derfor er jeg stærkt kritisk overfor den liberalisme, der som hovedmål for sin liberale kritik har fundet vores egen kultur, for de river simpelthen tæppet væk under sig selv.
21. december 2010 - Torben Mark Pedersen
Selvfølgelig er empiri værdifuld. Jeg finder det bare lidt ironisk, at du kritiserer liberalister for at postulere et frihedsbegreb, men selv synes at tage udgangspunkt i, at der findes en sandhed af en art, som "konservative erkender", nærmest som en åbenbaret sandhed. Det virker også lidt postulerende, men det kan være, jeg opfatter det for firkantet. Du er imdilertid så velformuleret, at jeg ikke tiltror dig, at ordvalget skyldes manglende præcision, men det lyder unægteligt i mine ører som om, I konservative har en eller anden privilegeret tilgang til sandheden via historien eller empirien. Men det kan være, jeg har misforstået dig.
Jeg er selvfølgelig enig i, at Vestens frihedsbegreber er resultatet af en historisk udvikling og vestlig kultur, påvirket som den er af kristendom og antikken, men når liberalister begrunder et frihedsbegreb, så vil mange af os vælge at tage udgangspunkt i Lockes begreb om selvejerskabet, og postulere at derudfra kan alle frihedsbegreber udledes. Med det udgangspunkt kan man formulere frihedsbegreber konsistent og universelt, for frihedsrettighederne udledes af den enkeltes ejendomsret til sin egen person. Det gør, at vi kan postulere, at frihedsrettighederne er universelle, at de som moralske bud beskytter alle mennesker, hvilket ikke betyder, at man er blind for, at der er kulturer, der ikke anerkender individuelle frihedsrettigheder og krænker dem systematisk.
Jeg ved ikke, hvad det er for en liberalisme, du taler om, der som hovedmål for kritik har fundet vores egen kultur. Liberalisme er vel ikke primært optaget af kulturkritik i bred forstand, men vel af (velfærds-)statskritik?
22. december 2010 - Jette Laustsen True
Det kræver også,at man hos De konservative gør en indsats. Diskuter bag lukkede døre og ikke ud i "æteren" - det er ikke passende. Sæt jer til bords med jer selv ! Om formanden også skal være vicestatsminister bl.a...ja,tal åbent om det ( luk døren ). Andre uenigheder ! Find dygtige folk evt.udefra !
Desværre er De Konservative og har været hurtige til at "slagte hinanden" .... rigtig skidt. Det er vel meningen,I gerne skulle med i regering fremover. Så må I granske jer selv .... tal åbent til hinanden ... det kan gøre ondt;men luk døren !!