"Vi lever i en tid, hvor satiretegnere myrdes, udstillinger lukkes, og ytringsfriheden indskrænkes, fordi der er fare for at ’såre religiøse følelser’ og derved fremprovokere voldsreaktioner. Vores metode er måske beskidt og banal. Men det bliver den kun, fordi den er et svar på de beskidte og banale overgreb, som begås i religionens navn. Vores hjerter banker for alle, der bliver ofre for overtro og undertrykkelse."
Allerede inden bogen blev distribueret destruerede det norske forlag bag udgivelsen samtlige 2500 eksemplarer af In His Name. Ifølge forlægger Håvard Mossige på grund af manglende kvalitet. Ifølge Knarvik var den reelle grund frygt for repressalier fra islamister, der kunne tænkes at opleve satiren som blasfemisk.
Den norske journalist og redaktør Vebjørn Selbekk omtalte hændelsen som "Norges første islamistiske bogbål".
In His Name blev siden udgivet i en engelsk version på Kåre Bluitgens forlag.
Nu er Thomas Knarvik så aktuel med In your Face på forlaget Trolltekst. En ordentlig mundfuld - eller "halvandet kilo ren krænkelse" som kunstneren selv udtrykker det - bestående af 210 tegninger. Flere af tegningerne kommenterer på rent norske (eller svenske) forhold, og som dansk læser kender man sandsynligvis ikke den specifikke kontekst, men Knarviks kunstneriske greb er ikke til at tage fejl af. Der er ofte tale om smædetegninger, der udstiller de afbildede i seksuelle situationer. Islamister, der har udtalt sig kritisk om homoseksualitet, tegnes, mens de har bøssesex. Andre afbildes, mens pis og lort vælter ud af kropsåbningerne. Eller med blottet røvhul som den svensk-iranske politiker Ali Esbati.
Netop tegningen af Ali Esbati med abekrop og -anus betitlet Abernes konge blev Knarviks succès de scandale og udløste en heftig debat i både Norge og Sverige. Var der tale om satire eller et racistisk angreb på Esbati, som Knarvik skulle undskylde for?
Thomas Knarvik har et slægtskab med svenske Dan Park, men hvor Parks stil er stringent, benytter Knarvik sig af en lang række teknikker, når han laver sine tegninger. Der er traditionel tegning, tegningerne udført på computer og tegninger med masser af tekst. Måske minder Knarvik mest om den tyske kunstner John Heartfield (oprindeligt Helmut Herzfeld), der i eksil i London under 2. verdenskrig lavede en række hårdtslående fotomontager af Adolf Hitler. Med sin billedkunst som våben førte Heartfield (propaganda)krig mod Hitler og nazi-regimet i sit hjemland. Fra sit eksil i Danmark er Knarvik ikke mindre skånselsløs overfor sine politiske opponenter og de tre monoteistiske religioner.
Der er ikke mange gråtoner i Knarviks streg. Han kerer sig ikke om hverken den gode smag, den offentlige mening eller det skønne. Det her er krig. Eller som Picasso sagde: "Et maleri er ikke lavet til at dekorere lejligheder. Det er et offensivt og defensivt våben mod fjenden."