Henover sommeren har debatten raset i Frankrig, efter det kom frem, at spillestedet Bataclan, hvor 90 mennesker blev dræbt i et islamisk terrorattentat i 2015, vil stille sin scene til rådighed for den militante, islamiske rapper Médine (opkaldt efter muslimernes hellige by Medina) ved to koncerter i oktober.
Det har bragt mange franske sind i oprør: Marine Le Pen har foranstaltet underskriftindsamling mod afholdelse af koncerterne, og adskillige borgerlige politikere har krævet, at der nedlægges forbud mod koncerterne under henvisning til den stærkt jødehadende stand-up´er, Dieudonné, der i 2014 fik forbud mod at optræde med sit show pga. dets antisemitiske indhold.
Den franske premierminister, Édouard Philippe, har dog blankt afvist at gribe ind over for Médines koncerter på Bataclan med den begrundelse, at der er ytringsfrihed i Frankrig og at Médines optræden ikke udgør en forstyrrelse af den offentlige orden, hvilket i Frankrig er et pejlemærke for ytringsfrihedens grænser. Det kunne være en forstyrrelse af den offentlige orden, hvis Médine opildnede til racistisk had, men det mener den franske premierminister ikke er tilfældet.
Médine selv er rasende på de borgerlige politikere, som han mener vil begrænse hans ytringsfrihed og diktere, hvad der skal spilles på de franske spillesteder. Desuden hævder han, at hans tekster er fortolket ud af sammenhæng og at han vil bekæmpe alle former for radikalisering.
Det er i så fald noget ganske nyt, for Médine har ellers ikke lagt fingrende imellem: Den 35-årige rapper med algiersk baggrund har så vidt vides aldrig hyldet sit franske fædreland. Tværtimod er hans tekster yderst fjendtligt indstillet over for det samfund, der har givet ham alt, og han tidligere omtalt sig selv som en ”islamo-hooligan”.
I 2005 udgav han albummet ”Jihad”, med J´et i”Jihad” udformet som et sværd, men det, der er faldet hans kritikere mest for brystet, er sangen ”Don´t Laïk”, som udkom i 2015 kun en uge før terrorangrebet på Charlie Hebdo. ”Laïk” betyder sekulær, og titlen er således en dobbelt afvisning af det sekulære, og dermed også demokratiske, samfund.
Men skulle der stadig være fatsvage, som er i tvivl om Médines holdning til vestlige værdier, bliver budskabet hamret igennem i sangen: ”Lad os korsfæste de sekulære som på Golgatha”, ”Marianne [symbol på Frankrig] er en feminist med Fuck Gud tatoveret på brysterne” og ”hvis jeg bruger sharia, vil tyve ikke bruge gelænder. De kender loven. Vi kender dommeren” er blot nogle af de strofer, der illustrerer Médines ideologiske ståsted.
Selvom Médines opfordring til at korsfæste sekulære må betragtes som en opfordring til vold og dermed ligge uden for ytringsfrihedens grænser efter danske forhold, har Premierminister Philippe uden tvivl ret i, at disse islamo-fascistiske synspunkter er omfattet af ytringsfriheden i Frankrig. Derfor gør han også ret i at afvise at gribe ind over for Médines koncerter på Bataclan. Og godt det samme, for det er vigtigt at få truslen mod vores kultur og sekulære demokrati frem i lyset. Men det understreger samtidig, hvor vigtigt det er at sætte hegn om vores land og vores frihed for at kunne hævde den, og det viser, hvad der sker, når man ikke sørger for, at holde personer som Médine ude af landet.
Det har Frankrig så langt fra gjort, men det er dog ikke ikke regering eller parlament, skytset skal rettes imod i denne sag. Det er Bataclan. Spillestedet, der for kun tre år siden oplevede det mest dødelige terrorangreb på fransk jord siden 2. Verdenskrig. Et angreb, som kostede 90 af deres gæster livet, og som var medvirkende årsag til, at der siden har været undtagelsestilstand i Frankrig.
Ikke desto mindre inviterer Bataclan nu en af mordernes ideologiske bannerfører til at rappe sit had mod Frankrig og sin afsky for landets bærende værdier ud fra selvsamme scene, hvor hans åndsfrænder nedslagtede de festglade koncertgæster i islams navn.
Med invitationen til Médine ikke alene håner Bataclan ofrene og deres efterladte, de legitimerer også den ideologi, der dannede baggrundstæppet for terrorangrebet på dem selv i november 2015.
Dermed udfører Bataclan et af de mest uhyggelige og smagløse knæfald for islam, og det leder til spørgsmålet, om koncerterne med Médine er et snigende tegn på, at franskmændene er ved at opgive at hævde egen kultur og egne værdier.
Der er i hvert fald ingen tegn på, at Bataclan finder anledning til selvransagelse. Tværtimod fastholder spillestedet Médines koncerter til oktober og melder alt udsolgt.
https://www.dailymotion.com/video/x1ia5a2
https://www.dailymotion.com/video/x2dvyqw
Artiklen har været bragt i Den Korte Avis