| LEDER | INTERVIEW | ARTIKLER | KULTUR | KOMMENTAR | HJ�RNET | REDAKTION | DEN L�BENDE | FORSIDE |

     
 
  Helle Merete Brix, Torben Hansen og Lars Hedegaard: I krigens hus: Islams kolonisering af Vesten, 2003  
 
 
Danmark og Vesten er i disse �r udsat for et erobringsfors�g, som vi har kaldt islams 3. djihad � den 3. krig med det form�l at udstr�kke islams myndighedsomr�de til lande beboet af vesterl�ndinge med en gr�sk-romersk-, kristen- og j�disk-funderet kultur. ...

Gennem de seneste tre hundrede �r har ingen islamisk h�r eller fl�de kunnet hamle op med vestlige styrker. Men ironisk nok har islams kulturelle stagnation ogs� forhindret en modernisering af ideologien, og derfor har islam ikke kunnet opgive djihad � muslimers religi�st funderede pligt til at udbrede islams myndighedsomr�de til Vesten og hele verden.


Netop fordi islam har vist sig ubev�gelig, har den ikke levnet v�kstmuligheder for progressive samfundsklasser � kapitalister, oplysningsfilosoffer, arbejder- og kvindebev�gelser, intellektuelle osv., der har kunnet "civilisere" islam p� samme m�de, som kristendommen blev civiliseret i Vesten. I l�bet af 1700-tallet opstod der i Europa og USA samfundsgrupper, der fratog de reaktion�re kristelige hierarkier muligheden for at holde befolkningen nede i uvidenhed og religi�st tyranni. Det samme skete aldrig i islam.

Ummaens �ndelige herskere � imamerne og ulema � blev aldrig detroniseret af de typer af folkef�rere, vi har kendt i de vestlige lande. De moderne islamistiske bev�gelser, der i l�bet af det 20. �rhundrede opstod under inspiration af det fascistisk-p�virkede Muslimske Broderskab, ville gerne modernisere islams kerneomr�der i Den n�re Orient og Nordafrika, men kun i den forstand, at man ville overtage eller kopiere Vestens tekniske frembringelser. Det var aldrig meningen at indoptage de vestlige kulturtr�k, der havde muliggjort pluralistiske demokratier. For den moderne islamismes ledende t�nker, Sayyid Qutb, var der aldrig tale om at opgive en t�ddel af islams trosgrundlag eller pligtl�re. M�let for den moderne islamisme blev tv�rt imod at effektivisere Dar al-Islam i en s�dan grad, at djihad kunne genoptages.

Forel�big er islamismens program for en effektivisering og dynamisering af islams myndighedsomr�de sl�et fejl. Det har betydet, at islams 3. djihad, der startede i 1970erne, hovedsageligt m� f�res som hidjra, dvs. at den tager form af en masseudvandring af muslimer til Vesten. Her danner muslimerne ikke nationale mindretal, da de typisk ikke betragter sig som en del af den nation eller kultur, de lever midt i, men bliver af deres �ndelige ledere indsk�rpet, at de tilh�rer muslimernes verdensumma. Derfor har de pligt til ikke at lade sig integere med de vantro, men skal tv�rt imod opbygge parallelsamfund i form af ghettoer, der skal fungere som baser for den senere undertvingelse af de omkringboende europ�ere.

Man kan s�ledes sige, at den 3. djihad hvad m�ls�tningen ang�r ikke adskiller sig fra den 1. eller 2. Men hvor midlet tidligere var direkte milit�r erobring, er det nu blevet en demografisk overmanding af Europas indf�dte befolkninger. ...

De t�rkl�der og muslimske heldragter, der m�ned for m�ned breder sig i de danske storbyer, og som danske politikere og meningsdannere udtrykker deres forst�else for,1 burde i stedet v�kke bestyrtelse. For de er selve beviset p�, at det officielle Danmark har tabt kampen om integrationen, og at de muslimske kvinder forl�ngst er kommet under m�ndenes kontrol og dermed er uden for det demokratiske samfunds r�kkevidde. ...

Det demografiske projekt g�r h�nd i h�nd med konstant vold eller trusler om vold, uden hvilken det formentlig ikke kunne gennemf�res.

Holland oplevede den 7. maj 2002 sit f�rste politiske mord i 400 �r, da den islam-kritiske politiker Pim Fortuyn blev skudt ned. Fortuyn havde bl.a. vendt sig mod militante muslimers forf�lgelse af b�sser og lesbiske og advaret om, at muslimske ghettoer i Hollands store byer truede den nationale sammenh�ngskraft og gik derfor ind for at begr�nse indvandringen. Dette program blev af de �vrige hollandske partier og i pressen fremstillet som h�jreekstremistisk. Fortuyns morder � en hollandsk dyrevelf�rdsaktivist � begrundede sin handling med omsorg for landets muslimer.2

Men st�rstedelen af den vold, som islams tilstedev�relse i Vesten medf�rer, retter sig mod kvinder og piger og er beregnet p� at sikre sharialovens faktiske herred�mme og dermed m�ndenes kontrol med ummaens kvinder. Et hovedm�l er at forhindre, at kvinderne kommer under indflydelse af de normer for omgang mellem k�nnene, der hersker i det omgivende danske samfund, fordi det ville fjerne selve grundlaget for imamernes og familieoverhovedernes magt og dermed forpurre den igangv�rende djihad.


Der er tydelige ber�ringsflader mellem islam og fascismen
Sammenligningen antyder, at islam som totalit�r politisk bev�gelse har ber�ringspunkter med det yderste � fascistiske og nazistiske � h�jre. Nazismen talte om et "folkef�llesskab" (Volksgemeinschaft) af racerene germanere, som under en karismatisk f�rer havde til opgave at sikre "livsrum". Under 2. Verderskrig, der i �steuropa og Rusland blev f�rt som en indlemmelses-, fordrivelses- og koloniseringskrig, l�d budskabet fra den tyske propaganda, at hvor den tyske soldat st�r, der er Tyskland. Islam taler om et andet f�llesskab � ummaen � hvis adgangsbillet ikke er afstamning men underkastelse under Allahs �benbarede vilje, hvilket i praksis vil sige underkastelse under de skriftkloge og imamer, der har tilstr�kkelig magt til at mobilisere folkemasserne. Ligesom med nazismen er opgaven og forpligtelsen at erobre nyt land og s�ledes udvide Dar al-Islams myndighedsomr�de. ...

Den nye monokultur
Trods den voksende islamofascistiske forbr�dring og voldelige islamistiske aktivisme i flere europ�iske storbyer3 skal man n�ppe forvente en islamistisk magtovertagelse i de europ�iske stater, s�dan som man normalt forst�r det. Der vil snarere ske en deling af territoriet mellem muslimsk- og kristent-beherskede enklaver, fordi ingen af parterne vil kunne b�je sig for modpartens orden. I praksis er det ensbetydende med en oph�velse af stater som den danske. Man skal heller ikke forestille sig, at Den Europ�iske Union vil kunne udvikle sig til en superstat, der vil kunne overtage de kuldsejlede nationalstaters opgaver, og som vil kunne sikre den sociale og politiske sammenh�ngskraft, som medlemsstaterne ikke l�ngere besidder. EU vil blive ramt af de samme kaoskr�fter som nationalstaterne.

En s�dan udvikling f�rer ikke til multikultur men til det modsatte: P� et territorium opdelt mellem civilisationsm�ssigt dybt forskellige enklaver, hvis v�sentligste ber�ringsflade vil v�re konstant lavintensiv krig, vil der overalt herske monokultur. Ghettoerne er jo netop blevet til ved, at folk med afvigende afstamning og kultur er blevet fordrevet, s�ledes at alle kommer til at leve blandt mennesker af deres egen slags. ...

Til de mange, der vil h�vde, at islam vil vise sig lige s� historisk foranderlig, som kristendommen har vist sig at v�re, og at imamernes og ulemas repressive regimente derfor med tiden vil blive afl�st af oplyste, demokratiske og pluralistiske opfattelser og strukturer, m� det anf�res, at islam intet sted i verden fremviser et s�dant "menneskeligt ansigt". Ingen stat med muslimsk befolkningsflertal er demokratisk, s�dan som danskere forst�r begrebet. Der er ikke udsigt til, at det skulle blive anderledes med et muslimsk-domineret Vesten. I det mindste ville en s�dan gl�delig udvikling foruds�tte, at nationale og europ�iske politikere og institutioner gjorde sig udfordringen fra den politiske islam klart og satte ind med energiske modforholdsregler.

Der er ikke sket. Tv�rt imod er de fleste nationale og europ�iske bestr�belser g�et ud p� at undertrykke den politiske islams kritikere og modstanderne af den massive muslimske indvandring ved at br�ndem�rke dem som "fremmedhadere" og "racister", som man har fors�gt at st�kke ved bl.a. at forf�lge dem gennem retsv�senet. Nu har vi formentlig passeret det punkt, hvor det er muligt at forhindre opl�sningen, fordi det demografiske pres forl�ngst har n�et en kritisk masse.

Hvis dette scenarie viser sig realistisk, vil Danmarks fremtid i l�bet af f� �rtier komme til at ligne de nuv�rende forhold i omr�der som Bosnien, Makedonien, Libanon, Nigeria, Sudan og Kashmir. �konomien vil ligge i ruiner, og enhver mulighed for at videref�re velf�rdsstaten vil blive forskertset.

Kilde:
Helle Merete Brix, Torben Hansen og Lars Hedegaard: I krigens hus: Islams kolonisering af Vesten. Hovedland, 2003, s. 190-205



1Bertel Haarders udtalelse til Belingske Tidende om at folk selvf�lgelig m� g� kl�dt, som de vil.
2Ambrose Evans-Pritchard og Joan Clements, "Fortuyn killed 'to protect Muslims'", Daily Telegraph, 28. Marts 2003.
3Alexis Amory, "Islamofascism Rising in Holland", FrontPageMagazine.com, 6. Marts 2003.





Tilbage til Sapphos demokrati-kanon

 

 
 
  FORSIDEN